ClubSwan 28 – kraftpaket för hängivna kappseglare
En utpräglad racingmaskin med kolfibermast, enorm segelyta och låg vikt. Skippos Gustav Morin spanar in Swans nya snabbseglare Swan 28 på världens största båtmässa.
ClubSwan 28 är det nya stjärnskottet i Nautor Swans One Design-serie och har blivit en omtalad entypsklass. Med sin låga vikt, kolfibermast och generösa segelyta är den byggd för att prestera både i lättvind och hårdare förhållanden.
Men det är mer än bara en racingmaskin. Samtidigt är det en biljett in i Swans exklusiva kappseglingsnätverk, där regattor, sociala evenemang och en påstådd stark gemenskap står i centrum.
– Det är mycket segel på den här båten: 48 kvadrat i krysställ, plus en stor gennaker. Det här lär vara en väldigt snabb och livlig båt, i alla vindar. Säkert en riktig raket på undanvind när det blåser mycket. Den stora segelytanen ställer krav på besättningen, både tekniskt och styrkemässigt, rapporterar Skippos Gustav Morin.
Byggd för fart och kappsegling
Designen sticker verkligen ut och är som en Fast 40 i miniformat. Eller en lillasyster till den väldigt häftiga och tekniskt avancerade Swan 36.
– Jag kan tänka mig att den här lär segla riktigt bra men den är ju enklare på alla sätt att hantera än sin storasyster som har häftiga, men också meckiga, foils att hålla reda på. Det här är väldigt häftigt men mycket enklare. Som en J70 som pumpat i sig steroider. När man väl rundar toppmärket och sätter gennakern måste det vara som att vindsurfa, fast med fyra kompisar, säger Gustav.
Enkel hantering
Båten är designad för att vara så enkel som möjligt. Både skrov och däck är byggda med specifikt förstärkt glasfiber och med en kolfibermast utan akterstag.
Däckslayouten ger en ren och säker sittbrunn, vilket möjliggör racing med besättningen sittande inombords. Dessutom har ClubSwan 28 ett komplett system för att hämta in spinnakern med en lucka i fören.
ClubSwan 28 har redan etablerat sig som en växande kappseglingsklass. Förra säsongen fanns sju båtar på banan, men intresset växer snabbt. Varvet menar att de har sålt bra och ser detta som ett stort steg för framtida racing. De siktar nu på att öka byggtakten ordentligt och snabbt få ut fler båtar på banorna.
Smidig hantering och mobilitet
En annan poäng är båtens smidiga hantering och transportmöjligheter.
– De säger att det tar fyra timmar att plocka ihop båten, lyfta den och sätta den på en trailer, berättar Gustav.
Hemligheten består i är lyftkölen med noggrant planerade dimensioner. Trailern och båten kan transporteras i en 40 fots container för enkel transport utomlands.
Mer än bara en båt
Att äga en ClubSwan 28 innebär inte bara att man köper en högpresterande segelbåt, utan också att man får alltså också tillgång till Swans exklusiva regattor och det sociala nätverket kring dessa. Detta inkluderar organiserade tävlingar och sociala evenemang, vilket ska ge en helhetsupplevelse för ägarna.
Smakar det så kostar det
Priset varierar inte helt överraskande beroende på utrustningsnivå och tillval. Enligt vissa källor börjar priset på 200 000 euro, medan andra listar båten för upp till 300 000 euro. Den höga prislappen motiveras delvis av den exklusiva tillgången till Swans regattor och det omfattande sociala nätverket som följer med ägandet. För många seglare är detta en betydande del av investeringens värde.
Prestanda och gemenskap
Sammanfattningsvis erbjuder ClubSwan 28 en kombination av enkelhet, kvalitet och ren One Design-hastighet, vilket gör den till ett attraktivt val för seglare som söker både prestanda och en rik seglingsgemenskap.