Bestevaer 54: långfärdsbåt för tuffa vinterklimat

Att kasta loss för en långseglats är en sak. Att göra det med sikte på några av jordens bistraste farvatten är en annan. Skippo spanar in Bestevaer 54 som är rustad för vintriga förhållanden. Se inslaget från båtmässan i Düsseldorf!

Många seglare drömmer om att ge sig ut på äventyr i arktiska och antarktiska vatten. För att klara de extrema förhållandena krävs en båt som är byggd för att hantera is, stark vind och låga temperaturer. Under båtmässan i Düsseldorf fick vi en närmare titt på Bestevaer 54, en holländsk aluminiumbåt som är anpassad för just dessa utmaningar.

Klarar tuffa klimat

Bestevaer 54 är konstruerad av varvet KM Yachtbuilders och är en del av en serie robusta expeditionsbåtar som är designade för långsegling på höga latituder. Båten har ett helsvetsat aluminiumskrov utan synliga skarvar och saknar helt onödig färg eller lackering, vilket minimerar risken för korrosion.

– Det här är en drömbåt för mig. Den känns så gedigen och genomtänkt, säger Emma Lagerström, skadehanterare på Svenska Sjö båtförsäkringar som har lång erfarenhet av segling i kalla vatten och som gästspelar som reporter.

Runda former

En av de unika detaljerna är båtens rundade skrov, något som är ovanligt på aluminiumbåtar. Många liknande båtar, som franska Allures och Ovni, har kantigare skrov, men genom att valsa plåtarna har KM Yachtbuilders lyckats skapa en mjukare och mer strömlinjeformad form.

Båten är utrustad med två roder och ett mittroder, där mittrodret ger bättre kontroll vid låga farter och fungerar som en säkerhetsfunktion i extrema förhållanden. För extra skydd har båten fyra vattentäta skott, vilket gör att besättningen kan begränsa skador om ett utrymme skulle ta in vatten.

”Känns väldigt trygg”

– Det här är en båt byggd för att tåla vad som helst. Hela konstruktionen andas säkerhet och pålitlighet, säger Claes Olivecrona.

Trots sitt råa yttre erbjuder Bestevaer 54 en ljus och rymlig interiör med stora fönster och öppna ytor. Inredningen är stilren och funktionell, och köket (pentryt) är strategiskt placerat för att vara säkert att använda även i grov sjö.

– Det känns fantastiskt att vara i en båt där man inte är nere i en mörk källare. Ljuset flödar in och ger en otroligt behaglig miljö, säger Emma.

Manuella pumpar

I maskinrummet finns en manuell bränslepump – en viktig säkerhetsfunktion vid segling i avlägsna områden. Om den elektriska pumpen skulle fallera kan besättningen pumpa manuellt.

För att en båt ska fungera optimalt på höga latituder krävs vissa specifika egenskaper. Här är några av de viktigaste:

Isolerat skrov – Ett välisolerat skrov minskar kondens och hjälper till att behålla värmen ombord.
Effektiv värmekälla – En diesel- eller gasolvärmare är avgörande för att hålla besättningen varm och utrustningen fungerande.
Skyddad sittbrunn – En doghouse-lösning eller en stor sprayhood skyddar besättningen från vind och nederbörd.
Starkt skrovmaterial – Aluminium är idealiskt eftersom det klarar stötar från is utan att spricka, till skillnad från glasfiber.
Låg vikt och grundgående – Båtar med variabelt djupgående kan navigera i grunda vatten och undvika större isblock.

Andra tänkbara båtar för tuffa förhållanden

För den som letar efter en långfärdsbåt för segling i arktiska och antarktiska vatten finns det flera alternativ:
Ovni 370 och 400 – Tillverkade av Alubat, dessa franska aluminiumbåtar har centerbord, vilket gör att de kan seglas på både djupt och grunt vatten.
Allures 45.9 – En hybrid av aluminium och glasfiber, vilket ger en bra balans mellan hållbarhet och komfort.
Garcia Exploration 45 – En annan robust aluminiumbåt som är populär bland expeditionsseglare.
Vad kostar Bestevaer 54?

Priset på en ny Bestevaer 54 ligger på cirka 2,2 miljoner euro, beroende på specifikationer och anpassningar. Jämfört med andra båtar i segmentet är det en premiumprodukt, men också en båt som är byggd för att klara de tuffaste förhållandena på planeten.

Redo för äventyr

– Om jag skulle välja mellan den här och till exempel en Hallberg-Rassy skulle jag utan tvekan ta den här. Den är byggd för verkliga äventyr, säger Emma.

Bestevaer 54 är en båt för den seriösa långfärdsseglaren som vill kunna ta sig dit andra inte vågar. Se Skippos inslag från båtmässan i Düsseldorf!