Banta för fart – drastiska ingrepp i sittbrunnen
Del 5. Vi blir varnade – båten kommer att se ut som en traktor och frågan är om det är värt det för lite extra prestanda? Svaret är ja!
Ja, men så fram med sågen igen då! Strunta i om Dragonfly 26:an kommer se ut som ett UFO eller en skadeskjuten kråka när vi är klara! Ungefär så verkar Hamnens Gustav Morin resonera när det har blivit dags att ta nästa steg i projektet ”Banta för fart”.
Styvare och starkare
Till hans försvar börjar listan med sparade och bortkapade delar (läs kilon) bli väldigt lång. Något som förstås är avgörande för prestandan. Likaså borgar experterna på Vaxholm Komposit för att hållfastheten inte försämras. I slutänden ska båten både bli styvare och starkare.
Se videon!
- Fler delar i serien:
- Del 1. Renovering av trimaran – dags att gå ner i vikt!
- Del 2. Så gör man en segelbåt snabbare
- Del 3. Viktigt med en tydlig strategi
- Del 4. Konsten att malla och injicera
- Del 5. Banta för fart – drastiska ingrepp i sittbrunnen
- Del 6. Banta för fart – ny sittbrunnsdurk och nya tofter i kolfiber
- Del 7. Ut med centerbordet och in med ett sticksvärd
- Del 8. Banta för fart – mer viktminskning och nytt centerbord