Lagning av gelcoatskador – så gör fullblodsproffsen
Banta för fart del 10. Bakläxa! Eller vad ska man kalla det när dagen för lackering skjuts fram på grund av allehanda taskiga lagningar, skador i skrovet som måste fixas. Se och lär av Anndy och hans gäng på Honors Yachts.
Man kan förstås lära sig av sina misstag med allt vad det kostar av tid, möda och besvär. Eller så kan man ta ett steg åt sidan och låta proffsen briljera. Men låt dig inte luras. Bara för att Anndy och hans gäng på Honors Yachts får det att se lekande lätt ut så krävs det mycket kunskap, erfarenhet och att man har en lång lista av felsteg och lärdomar bakom sig.
Hundratals tänkbara fallgropar
För en oinvigd kan det sålunda se ut som att teamet skjuter från höften när det gäller allt från hur stora och tjocka glasfibermattorna ska vara. Men också hur mycket härdare som ska blandas ner i polyestern. Likaså när det gäller vilken roller som ska användas när. Att köra med den mjuka rollern bara för att den hårda råkar vara upptagen flyger sålunda inte. För att nämna en av hundratals tänkbara fallgropar.
Här handlar det alltså om att göra om och att göra rätt och fokusera på vad man gör istället för att drömma om dagen för sjösättning. För se – om du bara har tålamodet och är villig att lägga ner det arbete som arbetet kräver så skall du få lön för mödan. Inte minst i form av en båt som är håller, är fukttät och som inte har några sprickor i fasaden för att du frestades att ta en genväg.
Se alla hittills publicerade avsnitt i serien Banta för fart.
Den långa vägen mot perfektion
Häng med på den fortsatta resan i serien Banta för fart som börjar i moll och som fortsätter med tillpassning av glasfibermattor, blandning av polyeter, plastning, rollning, återuppbyggnad, spackling och slipning…
… och som slutar i ett bländande resultat.