Anytec A33 – nya värstingen för över 8 miljoner kronor

En tuff hyttbåt i aluminium med närmare tusen hästkrafter. Det är den korta beskrivningen av nya Anytec A33. Här är första intrycken från testen.

Anytec-A33-intryck-Gustav
Skippos Gustav Morin testar nya råskinnet Anytec A33.

Rindö i Stockholms mellanskärgård den 14 juni 2024. Skippo har nåtts av ryktet om en ny Anytec som ska vara något alldeles extra. Eller vad sägs om en ny herrejösses-båt i aluminium med hytt och med närmare tusen hästkrafter?

Det måste väl imponera även på de mest garvade av båttestare – eller hur Gustav Morin?

– Nej.

Vafalls?

– Eller jo. Absolut! Men det dyker också upp några frågetecken. Jag funderar till exempel på motorvalet, dubbla Mercury V8 på 450 hästkrafter vardera. Varför inte satsa på Mercurys V10 2 x 400 hk med lite bättre vridmoment och kraftigare växelhus? Båten väger ju trots allt fem ton. Men det finns en anledning. Man ville helt enkelt typgodkänna sin nya stolthet med upp till 900 hästkrafter så därav motorvalet på detta första pinfärska exemplar. Och sedan…

Ja?

– Sedan funderar jag också på hur man i varje detalj har prioriterat hög och stabil åkkomfort. Det är ett medvetet val men med lite steglister, djärvare propellerval, högre hissning av motorn och kanske lite bantning av vikten här och där så skulle båten kunna balansera mycket högre på sin V-botten än vad den gör nu. En frestande tanke om man ser till fart och förbrukning. Nu får man å andra sidan en pansarvagn-känsla oavsett förhållanden samt en mycket odramatisk och stadig gång i upp till 52 knop ungefär.

Har du gnällt nog nu?

– Ja, för allt sammantaget så är det en fantastisk båt när det kommer till stort såväl som smått. Ta bara alla vinklar och snygga utrymmen och ytor ombord. En svetsares mardröm – eller kanske motsatsen – en svetsares dröm om hen verkligen vill visa upp vad hen går för med sin låga och sitt aggregat.

Fler tidiga intryck?

– Ja förarplatsen är ett kapitel för sig. Det är som att allt kretsar kring denna plats som inte bara är centrerad utan också upphöjd och mycket omsorgsfullt utformad med allt viktigt inom räckhåll – inklusive kylskåpet.

Hur är Anytec A33 att köra?

– Det kommer en djuplodande analys om köregenskaperna i testen som publiceras inom kort. Fram till dess kan jag säga att det är en trygg, värdig, lyxig och odramatisk upplevelse.

Lyxig?

– Ja, det är liksom ingen hejd på finesserna. Ta bara skärmarna vid förarplatsen som är fler än vad man kan hålla reda på i början. Eller den dämpade Gramer-stolen som är elektroniskt inställbar i alla ledder. Eller klädseln invändigt som helt och hållet gör att man glömmer bort att detta är en grov plåtbåt på utsidan. Eller mugghållarna som inte är vilka billiga grogghållare som helst utan som håller drycken kall – eller varm – beroende på vilken knapp man trycker på. Eller… – ja du fattar.

Och allt detta till priset av…?

– 8,4 miljoner sisådär ungefär, avslutar Gustav Morin.

Se testen som publiceras inom kort!