SeaDoo Spark – ny prispressad vattenskoter

Länge nog har utvecklingen bland vattenskotrar bara gått ut på att skapa allt snabbare och mer accelerations-snabba maskiner. Därför kan nyheten SeaDoo Spark ses som en frisk fläkt och ett trendbrott.

Den har visserligen såväl acceleration och toppfart så att det räcker och blir över för vanliga dödliga. Men mest av allt är den lättkörd, prispressad och bränslesnål.

Ett publikfriande grepp är också att erbjuda den i fem olika färger och därtill ett otal olika grafiker och strajpningar ”för att man ska känna att han har en vattenskoter som känns unik”.

Enligt uppgift ska SeaDoo Spark också vara förhållandevis bränslesnål med en förbrukning på i runda slängar 10 liter per timme. En uppgift som vi dock inte har fått bekräftad av någon oberoende källa.


Under sätet sitter en fyrtakts ACE 900-motor på 60 alternativt 90 hk. Som köpare får man också välja om den ska vara två- eller tresitsig.

Eftersom skotern också är förhållandevis lätt (ca 190 kilo) är den inte bara rapp i svängarna utan också lätt att sjö– och torrsätta med trailer.

Möjligheterna är många. Varför inte lite lagom buskörning på fritt vatten på förmiddagen för att sedan sjösätta den i och upptäcka en kanal i krypfart på eftermiddagen?

Till finesserna hör också ett förhållandevis rymligt stuvfack strax framför styret samt den patenterade så kallade IBR-funktionen. Det betyder Intelligent Brake and Reverse och innebär att skotern kan bromsas mycket effektivt genom att man drar in ett bromshandtag som i sin tur fäller ned en skopa i metall i akterkanten på skotern. Dra ytterligare en gång och skotern backar genom att jetstrålen riktas framåt.


Teknisk fakta SeaDoo Spark:
Längd: 279/305 cm
Bredd: 118 cm
Vikt: 185/191 kg
Bränsle: 30 l
Pris: SeaDoo Spark 60 hk (2-sitsig): 59 900 kr
Pris: SeaDoo Spark 90 hk (2-sitsig): 76 900 kr
Pris: SeaDoo Spark 90 hk (3-sitsig): 84 900 kr
Mer info: www.brpscandinavia.com.