Stena Line satsar på nya metanoldrivna hybridfartyg

El- och metanolhybrid blir Stena Lines nya satsning. Bygget av de så kallade NewMax färjorna börjar snart och redan under hösten 2025 ska de trafikera Irländska Sjön.

Stena-NewMax-hybridfartyg-metanol
Bygget av de så kallade NewMax fartygen börjar inom kort.

Specialdesignade hybridfartyg som drivs på metanol är framtiden. I alla fall om man ska tro Stena Line som nu investerar i två av dessa så kallade NewMax skepp som ska trafikera Irländska sjön inom de närmsta åren.

På de 147 meterna från för- till akterstäv har man lagt vikt vid att maximera lastkapacitet. De 2 800 lastmetrarna som de nya fartygen kommer att ha är nästan en fördubbling mot de nuvarande.

Ska möta en större efterfrågan

Även om antalet fartyg blir färre så betyder det inte att efterfrågan på något sätt har sjunkit under de senaste åren, snarare tvärt om. Enligt Stena Line själva görs den stora investeringen för att möta en ökad kundefterfrågan och för att få ett starkare fotfäste i regionen.

Regionen är dessutom en ökänd för sina svåra förhållanden. Tekniken ombord på de nya fartygen specialanpassas för att klara de tuffa väderförhållandena. Vardera skepp utrustas med hela tre bogpropellrar och en specialdesignad propellerkonfiguration som ska göra det lättare att förtöja i hårt väder.

Läs även:
Världens största katamaran går till Ystad i 37 knop
Halv miljard i förlust för Gotlandsbolaget
Cirkeln är sluten – seglande fraktfartyg gör comeback

En speciell drivlina

Stena Line har som ambition att övergå helt till förnyelsebara bränslen. De nya NewMax-fartygen ska kunna drivas på metanol och för att säkra tillgången till drivmedlet har man redan nu börjat ett tätt samarbete med leverantörer.

Förutom metanoldriften är det även tänkt att skeppen ska kunna anpassas för elektrifiering.

– Den här investeringen visar vårt engagemang för hållbarhet och vår strategi att gå över till nya hållbara bränslen, skriver Niclas Mårtensson, vd för Stena Line i ett pressmeddelande.

Bygget ska påbörjas inom kort och fartygen som byggs i Weihai i Kina väntas tas i drift under hösten 2025 ifall allt går som planerat.

Läs hela pressmeddelandet här.