Folkbåtsägare med 45 000 sjömil i ryggen delar sina knep
Carol Hasse är sjöman och segelmakare och har kört såväl 100-tons betongfraktare som snabba flerskrovare. Men det är Folkbåten hon fastnat för. Här berättar hon varför.
Den första Folkbåten sjösattes 1942 i Göteborg och har sedan dess spritts sig till flera delar av världen.
I Sverige är den fortfarande en aktiv klass och den kappseglas också aktivt på till exempel San Francisco Bay. Vanligast är såklart cruisingsegling men det finns också exempel på ordentliga långseglingar. Över Atlanten, till exempel.
Carol Hasse är en av frälsta. Hon har ägt och seglat sin båt sedan 1979 i trakterna kring Vancouver, British Columbia i Canada.
Hon har haft sin båt sedan 1979 och verkar trots sin erfarenhet av allehanda flytetyg aldrig haft en tanke på att byta.
– Folkbåten är fantastisk. Den seglar underbart. Svarar fint på rodret och styr alltid dit man vill. Den utmärker sig mest seglingsmässigt i hård vind. Då är det få båtar i samma storlek som hänger. Jag känner mig säker och jag tycker att den är lätt att hantera – nästan oavsett väder och vind.
Det råder inga tvivel om att Carol gillar det enkla båtlivet. Bland annat föredrar hon vrickåra framför utombordare.
– Jag använder bara utombordaren om jag möter stark motström. Annars är det vrickåran som gäller när vinden sviker eller när jag ska in och ut ur hamnar. När jag väl får upp farten gör båten ett par knops fart. Enda minuset är att det är svårt att backa, säger Carol Hasse.
I videon ovan berättar Carol ödmjukt om hur hon lever ombord under sina turer som ibland varar i en månad.
Folkbåt är fortfarande en aktiv kappseglingsklass i Sverige. Här är en video från Södra Sverige inför SM.