Lista: De största lyxjakterna som konstrueras just nu
Båtvärlden begåvas ständigt med nya och svindlande lyxiga superjakter. Hamnen spanar in listan med världens 19 största och mest spektakulära flytetygen som växer fram just nu.
Hör till dem som nyligen har beställt en ny superjakt på över 100 meter? Då finns den säkerligen med på listan över världens 19 största fartyg som är under konstruktion just nu. En lista som Boat International har satt ihop med den äran. Och som vi tar en titt på här och nu.
Pooler och kristallkronor
Det gäller alltså flytetyg där samtalet mellan varv och beställare kretsar kring pooler, jacuzzis, kristallkronor, hemmabiografer, barer, tenderbåtar, och sviter med balkonger. Och vint så mycket om huruvida förtöjningspaket och dynor i sittbrunnen ingår eller ej.
Högst upp i listan hittar vi fyra prestigebyggen från Lürssen, en väl etablerad tillverkare yxyachter och länge har visat vad det går för. Inte minst med Paul Allens Octopus och Larry Ellisons Rising Sun.
Det som Lürssen nu har på gång är sålunda i tur och ordning:
Luminance (145 meter)
Utmärker sig framför allt med sin exteriör i mörkblått och silver och kan skryta med dubbla helikopterplattor en infinity pool samt en interiör som ska vara häpnadsväckande även i de kräsnaste av kretsar. Luminance har redan hunnit med sin första testtur. Se videon med den första testen nedan.
Alibaba (142 meter)
Omges av stort hemlighetsmakeri men ska enligt uppgift byggas i två halvor.
Deep Blue och JAG (130 respektive 122 meter)
Ytterligare två byggen i Lürssen regi där informationen om den förstnämnda är ytterst knapphändig. Om JAG vet vi dock att den är beställd av en trogen kund som ny återvänder för tredje gången. Utmärkande är en mycket futuristisk design och ett ovanligt spetsigt förskepp. Hon har kapacitet för 20 gäster i 11 hytter samt sovplatser för ett 40-tal besättningsmedlemmar.
Futtiga Feadship
Så fortsätter Boat Internationals lista med superjakter under konstruktion ända ner till i sammanhanget futtiga Feadship på 19:e plats. Ett bygge som ska ha påbörjats i början av 2023 och som, om det går som man hoppas och tror, avslutas våren 2025.