Vill man vara mest macho i skärgården, kunna köra fort i alla väder och räta ut bucklor istället för att vaxa – då har vi hittat bästa båten. Förutsatt att du också struntar i bränsleförbrukning och gärna drar på sjöstället istället för värmefläkten.
Hårdtest av machobåten – Anytec 860 SPD
Just när isen lättat från hamnen i Nynäshamn stod vi redo med filmkameran och hängde med när vår testreporter Magnus Woxén tog sig an nya Anytec 860 SPD. Han drog igång de dubbla 300 hk-motorerna och satte kurs mot horisonten. Vi hann också med att testa båtens isbrytaregenskaper.
Läs om den nya versionen av 860 SPD här!
Hög sjö och ruskväder är inga problem – så länge man klär sig rätt.
Hamnens båtexpert Magnus Woxén testar toppfarten.
Visst går det att köpa båten med enkelmontage och med det än präktigare alternativet – dieselinombordare. Med det förstnämnda alternativet blir toppfarten lite lägre men förbrukningen rejält sänkt. Detsamma gäller med dieseln och då sägs också gången bli mer stabil tack vare lägre tyngdpunkt. Men ska man vara macho är det dubbelmontage som gäller.
Att slå till på en öppen alubåt med 600 hk är högst jämförbart med köp av en machobil. Det är nog ingen som till exempel köper en Hummer och har ågren för bränsleförbrukningen.
Anytec 860 är en minst sagt rejält byggd styrpulpetbåt och bland de största i sitt slag. Detta gör den till en förträfflig lastbåt och det är då det horribla antalet hästkrafter spelar in. Mycket motor gör det möjligt att transportera en hord av får eller kanske än viktigare, ett gäng festprissar – utan att tumma på toppfarten.
Anytec 860 SPD
Längd: 8,86 m
Bredd: 2,60 m
Djupgående: 0,65 m
Bottenvinkel: 23 grader
Vikt utan motor: 1 800 kg
Rek. motorstyrka: 300-600 hk
Tankvolym: 400 l
Pris med Yamaha 4-takt 2×300 hk: 1 350 000 kr
Mer info: www.anytec.se
Äger du en Anytec 860 Spd?
Dela med dig av din åsikt för att hjälpa andra!