Skippo testar

Anytec A27 – hårdhudad familjefraktare

Från att vara en fartbåt med begränsat antal sittplatser gör nu Anytec plats för familjen. Är det på bekostnad av körkänslan?
Skippo testar en blåsig dag utanför Nynäshamn.

Svaret på frågan i ingressen är – ja. Om man är en renodlad fartfantom så går den stora sittbrunnen och förarplatsens placering ut över körkänslan. Annat är heller inte att förvänta med en framflyttad tyngdpunkt. Därtill upplevs stötarna i vågorna som mer dramatiska när man sitter långt fram i båten.

Nu är dock inte Anytec A27 avsedd fartfantomer allena. En enda blick på sittbrunnen (ur familjesynpunkt) och allt är förlåtet. Här får man inte bara plats med ett helt gäng. Man sitter också väl skyddad och om fartvind och rykvatten ska ha en chans att leta sig in så måste havet vara lika upprört som vid testtillfället.

Elaka väderförhållanden

Dagen för test bjuder sålunda på riktigt utmanande förhållanden på havet utanför Nynäshamn. Förhållanden som snabbt blottar eventuella svagheter. Men nej, båten håller måttet i stort och gör det med den äran – även om vår utsände testpilot har en del förslag på förbättringar.

Upp till 57 knop

Med den Mercury Racing på 400 hästkrafter som sitter på akterspegeln uppges toppfarten till 57 knop, vilket vi på grund av sagda väder inte kunde kontrollera. Däremot friskar vi på i närmare 25 knop i den elaka motsjön och i 45 knop när vi vänder med vinden. Som mest lyckas vi komma upp i 50 knop blankt.

Kraftiga detaljer

Sist men inte minst kan Anytec A27 skryta med mycket svårslagna svetsarbeten, och ett dugligt kapell. Vidare en bred och mycket omsorgsfullt halkskyddad ombordstigning samt riktigt rejäl och på gränsen till överdimensionerade detaljer. Dock med undantag för stolstativen som man kan önska betydligt mer av.

Se testen!

Anytec A27

Längd: 8,42 m
Bredd: 2,55 m
Djupgående: 0,44 m
Vikt (utan motor): 1 681 kg
Max motorstyrka: 500 hk
Bränsle: 390 liter
Antal personer: 8
Mer info: www.anytec.se

Körfakta med Yamaha 350 hk.

Körfakta med Mercury 400 hk.