Saxdor 320 GTC – första intrycken från testen
En futuristisk hyttbåt med dubbla tvärgående steg i skrovet, negativ stäv, utfällbara fribord och en svårslagen volym i hytten. Det är enligt ryktet nya Saxdor 320 GTC.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Saxdor 320 GTC samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!
Ryktet från Hamnens pågående test kvittrar om ett mellanting av en walkaround- och en traditionell hyttbåt. Att hytten går ända ut till skrovsidorna men att gångborden är traditionellt nedsänkta framför hytten.
Så, Claes Olivecrona, kan du bena ut det här lite?
– Nja, det är inte så enkelt över telefonen men återigen har det trendkänsliga finska designer-esset Sakari Mattila tagit ut svängarna så som bara han kan – och vågar.
Som?
– Ja, som till exempel dubbla tvärgående steg, negativ stäv, utfällbara fribord och en svårslagen volym i hytten. Listan med djärva lösningar kan göras lång.
Negativ stäv – är det positivt?
– Det har sina fördelar men också nackdelar. Speciellt när man, som vi, måste kunna nosa in mot land och dumpa av en fotograf på en hal sluttande klippa. Det positiva med den negativa stäven återkommer vi till i testen som publiceras inom kort.
Och vad sägs om utfällbara skrovsidor?
– Samma sak där. Det har sina klara fördelar och vi applåderar Sakari Mattilas trendkänslighet, hans speciallösningar och tydliga designspråk men blir lite nervösa av tanken att den utfällda skrovsidan måste hålla även för en eller flera tunga personer och andra hårda belastningar.
Och så är också hytten väldigt rymlig?
– Ja, eftersom det finns rejäla passager genom hytten så har man mer eller mindre kunnat slopa skarndäcken. Därav en ovanligt bred hytt.
Hur lyder den fullständiga analysen av köregenskaperna?
– En fullständig analys hör väl knappast hemma under rubriken ”Saxdor 320 GTC – första intrycken från testen”, eller hur? Vi återkommer till det för alla våra medlemmar i Skippo Plus när testen publiceras. Uppdatering – testen av Saxdor 320 GTC är nu publicerad!
– Klart är dock att den, med sina 2 x Mercury V8 (2 x 300 hk) har en toppfart och ett temperament som inte alla 32-fotare kan skryta med, avslutar Claes Olivecrona.