Watski 2star – Wallenberg vann med sin klassisker
Flottans största och vackraste båt – 63-fotaren Refanut – vann totalt och den mest avancerade och udda båten – B&R 38:an Pac-Man – var snabbast runt banan och först över linjen i årets Watski 2star som bjöd allt från stiltje till kuling, kinesgippar, arga fartygsbefäl och ständig dimma. Flera bröt på grund av trötthet.
Att Watski 2star är en utmaning råder det inga tvivel om. Förra året blåste det storm och var svinkallt och de flesta båtar bröt. I år handlade det mer om att hantera dimma och hålla modet uppe i lättvinden, vilket också gjorde att etapperna tog lång tid och att seglarna inte fick sova särskilt mycket. En av de största svårigheterna är att skapa rutiner och sen att hålla sig till dem. Misslyckas man med det blir det riktigt tufft. I år bröt några båtar på grund av ren trötthet.
– Vi disponerade våra krafter helt fel, sov för lite, missade att äta regelbundet och det ledde till misstag under andra etappen som nog satte spiken i kistan, berättar besättningen på J 105:an Novus i ett inlägg på Tangosailing.nu. De bröt andra etappen och till slut hela seglingen.
Båtarna i den första starten blev rejält blöta direkt då regnet öste ner (Se livesädningen från första starten). Och även om följande starter hade uppehåll skulle racet fortsätta i fuktighetens tecken. Det var dimma i princip hela racet och flera besättningar kände sig väldigt ensamma ute på banan.
– Vi såg nästan inga båtar alls, även om vi hörde dem. Det är svårare att kappsegla eftersom man då bara har ais:en att jämföra med. Men det är också ganska läskigt, berättar Björn Österberg som seglade på J 120 Euphoria.
Vindarna var generellt ganska lätta förutom under en natt när vinden ökade hastigt upp till 13 m/s.
– Vi hade vinden i ryggen och största gennakern uppe, berättar Jimmy Hellberg på vindsnabba B&R 38:an Pac-Man. Vinden ökade så snabbt att vi inte han ta ner den så det var bara att hålla i sig. Riktigt läskigt eftersom det var både mörkt och dimmigt. Vi försökte följa alla båtar på ais:en och just när vinden ökade hamnade vi på kollisonskurs med en båt. Vid kursändringen spårade autopilioten ur och vi gjorde en ganska dramatiskt kinesgipp.
Ombord på Dehler 41 4tyone var humöret högt hela tiden. Anders Lewander och Magnus Thorson gjorde en pangstart och fortsatte sen på rutin.
– Det var ett fantastiskt roligt race som bjöd på alla typer av förhållanden. Den enda lilla dippen var stiljten utanför Visby och höjdpunkten var att lämna Oskarshamn och sätta ut i ganska tuffa förhållanden igen, säger en entusiastisk Anders Lewander. (Läs mer om Anders Lewanders tankar om racet).
Som vi redan nämnt var det flera som hade det jobbigt i dimman och glömde att hålla full koll på sin ais. En gång var det på väg att gå riktigt illa. Henrik Trygg som seglade en Pogo 8.5 berättar:
– Vi idiotförklarades av några fartygsbefäl som tvingades nödgira för att en klump av 100 båtar bara körde på i tjockan! Skepparen på detta 300 meter långa kryssningsskepp hade aldrig upplevt något liknande i hela sin karriär.
Jimmy Hellberg kom tvåa i förra årets Harken Solo Challenge som ni kan se i Hamnen show avsnitt 8. I årets Watski 2star vann snabbaste klassen.
Trots dramatiken gick inget sönder på båten och Pac-Man kunde segla i mål som första båt och vinnare av startgrupp 7 04.45 på lördagsmorgon.
Årets totalvinnare och vinnare i startgrupp 5 blev klassiska 63-fotaren Refanut med Fredrik Wallenberg och Gustaf Dyrssen ombord. Förra året vann Fredrik både Harken Solo Challenge (se inslag om det i Hamnen show) och Nordic Yachts Open med den här båten. I rätt förhållanden är den svårslagen, inte minst efter att den optimerats för hård vind och segling med få händer genom att ta bort mesanseglet och de största spinnakrarna och istället satsa på en gennaker. Den går bäst på kryss och sträckbogar.
Även på en stor 63-fotare är livet ganska spartanskt under en tvåmanskappsegling. Här berättar besättningsman Gustaf Dyrssen direkt från kojen.
Vinnaren i minsta klassen blev som tippat Dehler 29:an Funny som vunnit två gånger tidigare. Gamla klassikern Scampi Jubilee kom tvåa och ännu äldre OE 36:an Caprtice kom trea (Här berättar Capricebesättningen om hur det är ombord). Men nästan mest hedervärt är att havskappseglingsdebuterande Rolf ”Roffe” Pllåt Erixson kom fyra med sin lilla One Off–räbåt Piano som han fått graits som ett stort renoveringsobjekt.
Besättningen på Dehler 29:an Fanny berättar om sin strategi innan start.
Rolf ”Roffe” Plåt seglade i flottans mest spartanska båt men visade att det går att vara konkurrenskraftig trots liten budget.
Vinnare i de enskilda startgrupperna:
1: Dehler 29 Funny.
2: Eloge 38 Nirvana
3: X – 332 Lady X.
4: One Off-bygget Mithrill.
5: Refanut, Havskryssare på 63-fot.
6: First 40.7 Blueprint.
7: B&R 38:Pac-Man.
Läs mer på tangosailing.nu som har rapporterat konstant.
Alla resultat finns Resultat i Watski 2star..
Läs mer om Refanut på hennes facebooksida.