VOR-båtarna mot världens mest trafikerade sund
Med halva den tredje etappen avklarad börjar Dongfeng Race Team vänja sig vid att vara den jagade ledarbåten. Frågan är nu om de lyckas hålla kvar sitt försprång genom det kluriga Malackasundet och den tuffa seglingen norrut till etappmålet Sanya.
Dongfeng Race Team har lett fältet sedan det första dygnet efter starten i Abu Dhabi. Ställningen har precis som i de två tidigare delsträckorna varit mycket jämn. På väg runt Indiens sydspets valde det kinesiska laget en bättre väg än konkurrenterna bakom och de klarade sig bäst genom den vindskugga som skapas bakom Sri Lanka. På väg österut i Bengaliska viken har de sedan kunnat utöka sitt försprång till över 40 sjömil.
– Vi siktar på att ge oss in i Malackasundet om ett par dagar och där kommer det vara väldigt lätta vindar och svårnavigerat. Dessutom är det en svår övergång från nordliga till östliga vindar, säger Dongfeng Race Teams skeppare Charles Caudrelier.
– Vi är fokuserade men trötta eftersom vi konstant kämpar med nerverna i kroppen. Inget är självklart i den här etappen och vi måste fortsätta slåss i 15 dagar till för att få hem vår båt till Kina.
Båtarna ser ut att anlända till Malackasundet på söndag. Där ska de klara sig förbi grund och ta sig genom ett av världens mest trafikerade havsområden samtidigt som de försöker välja bättre vägar och hitta mer vind än konkurrenterna. Ett försprång kan snabbt ätas upp eftersom vinden ser ut att avta på vägen mot Sumatra.
Men Dongfeng har ändå en god chans att bli den första Kinesiska båten som vinner en etapp i världens största jordenruntkappsegling. Om de når etappmålet Sanya först tar de dessutom över den totala ledningen i Volvo Ocean Race 2014-15.
Team SCA som nu ligger sexa hoppas att vinden lättar för båtarna framför så att de får en bättre chans att ta igen på Team Brunel, MAPFRE, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Alvimedica som alla ligger inom 15 sjömil.
– Första halvan av seglingen mot Malaysia ser bra ut med fantastiska förhållanden men sedan ser det ut att bli lätta vindar och starka strömmar för oss alla. Vi kanske till och med går bakåt och man kan inte ankra när det är 2 000 meter djupt. Hursomhelst borde det betyda att fältet komprimeras, säger Team SCA:s Carolijn Brouwer.