Volvo Penta kommer med hybridmotorer
Lägre driftskostnader. Tystare gång. Mindre vibrationer. Lägre utsläpp. Volvo Pentas satsning på hybriddrift bådar gott – men vad är haken?
Fördelarna med hybriddrift är onekligen betydande och att Volvo Penta nu gör en storsatsning inom detta område är lika välkommet som väntat.
Väntat är det för att framdrift med förbränningsmotorer förbjuds i allt fler områden i båtvärlden. Bränslepriserna når ständigt nya rekordnivåer och miljömedvetenheten ökar.
Anpassat för havet
Volvo Pentas nya hybridlösning är anpassad för IPS (Inboard Performance System) och till grund för utvecklingen står förstås Volvo Group där lastbilar och bussar ingår.
Volvo Penta IPS (Inboard Performance System).
Nu är man alltså i full färd med att utveckla systemet för fritidsbåtar.
Gott så – men vad är haken?
Ingen alls – för den som lever det stora båtlivet och som har tålamod.
Men om man har en liten eller medelstor båt är det värre.
Bara för de stora
IPS hybridsystem kommer till en början för motorer på 8–13 liter som passar stora fritidsbåtar, färjor och yrkesfartyg och först lagom till sommaren 2021.
En rimlig gissning är dock att det dröjer ytterligare en tid innan systemet har fått någon vidare spridning bland fritidsbåtar över lag.