Volvo Penta-chefen: Vi ser en ljusning för båtbranschen

Trots konjunkturen och de ekonomiska utmaningarna ser Volvo Penta en stabil marknad. Skippo får en intervju med Johan Inden, Volvo Pentas högste chef inom det marina segmentet, som ger sin bild av tillväxten, elektrifieringen och kampen mot utombordarna. Men också om läget i båtbranschen i stort.

Efter en period av stark tillväxt i båtmarknaden har Volvo Penta sett en avmattning. Men trots ett utmanande 2023 och en tuff start på 2024 ser Johan Inden tecken på stabilitet.

– Det är definitivt inte nattsvart. På båtmässan i Düsseldorf kändes det som att affärer fortfarande görs, och vi tror att 2024 kommer ligga ungefär på samma nivå som förra året – vilket är ett positivt tecken även om vi ligger något lägre än toppåren 2022-2023, säger han.

Medan marknader som Tyskland och Norden kämpat med höga räntor och en ansträngd hushållsekonomi, har USA och Sydeuropa varit mer stabila.

Strategisk tillväxt och tekniska framsteg

Volvo Penta växer genom att bredda sitt motorutbud och expandera inom yrkesfartyg samt superjakt-marknaden.

– Vi har en stark position i segmentet för 30 till 50-fotsbåtar med vår D4 och D6-serie, men vi växer även inom kommersiella fartyg och i lyxjaktssegmentet, förklarar Inden.

En viktig innovation är också uppgraderingen av befintliga drivlinor. Genom Volvo Pentas EVC-uppgraderingar kan båtägare modernisera sina båtar med funktioner som DPS-positionering och assisted docking.

– Det finns tiotusentals båtar där ute med 20 år gamla drivlinor – vi kan ge dem nytt liv genom digitala uppgraderingar och förbättrad manövrering, säger Inden.

Kampen mot utombordarna

Utombordsmotorer har tagit en betydande andel av marknaden, men Volvo Penta ser fortfarande stora fördelar med sina inombordslösningar.

– Det handlar om att båtförare ska förstå upplevelseskillnaden mellan utombordare och inombordare. Våra motorer ger bättre manövrering, bättre grepp i vattnet och en mer stabil körupplevelse. Dessutom har vi bättre bränsleeffektivitet och markant lägre utsläpp, förklarar han.

Ett av Volvo Pentas största framsteg har varit IPS-systemet, som nu firar 20 år.

– IPS har revolutionerat båtkörningen genom överlägsen manövrerbarhet och bränsleekonomi. Vi har nu skalat upp det till att fungera på 60-70-metersjakter och kommersiella fartyg, berättar Inden.

Elektrifiering och framtidens båtar

Volvo Penta tar även viktiga steg inom elektrifiering. I samarbete med Azimut har de lanserat sitt första parallellhybridsystem för en 60-fotsjakt, Azimut Seadeck 7.

– Systemet kombinerar vår näst största IPS med elmotorer och ett stort batteripack. Det gör att man kan köra in och ut ur hamnen helt elektriskt och använda batteriet för hushållsbehov ombord, vilket minskar behovet av en generator, förklarar Inden.

Men för de mindre båtarna dröjer genombrottet för elektriska drivlinor, tror Inden.

– Ekonomin går inte riktigt ihop ännu. I dag är båtägare beredda att betala en viss premie för en hybriddrivlina, men i mindre båtar kan den bli så hög som 40-50 procent av båtens totala pris, vilket än så länge gör det svårt att motivera, säger han.

Framtidstro och fortsatt utveckling

Trots de ekonomiska utmaningarna ser Volvo Penta framåt med optimism.

– Vi växer, vi investerar och vi utvecklar framtidens båtteknologi. Marknaden går igenom en tuff fas, men vi ser att den stabiliseras och att elektrifieringen kommer att ta fart – steg för steg, avslutar Inden.

Vill du se hela intervjun? Högst upp i artikeln kan du spana in den filmade versionen från Båtmässan i Göteborg och få en fördjupad inblick i Volvo Pentas framtidsvisioner!