Vinnande strategier på Gotland Runt
Söndagen den 29 juni startar Gotland Runt. Ska du ställa upp så bör du fråga dig hur du snabbast tar dig i mål. Navigatören Odd Lindqvist delar med sig av sina vinnande strategitankar.
Nu är det dags. Gotland Runt är Sveriges mest prestigefyllda havskappsegling och det brukar vara rutinerade seglare i topp. En av dessa är Odd Lindqvist som har seglar 35 race och i år seglar ombord på en A 35 med namnet W8?n’Sea.
Han har tidigare bjudit på sina tips i tidningen Segling, men här kommer en omarbetad och utökad Blur-variant!
Så här enkelt är det?
Den här artikeln tar vid där Gotland Runt slutar ? med eftersnacket i duschen. Det eviga snacket på bryggan, i baren, i bastun, på prisutdelningen (om det har gått så bra så man går på den) och som fortsätter så länge man tror sig minnas seglingen.
Men innan jag gräver ner mig i det efterkloka pratet och berättar om hur man ”borde” segla Gotland Runt tänkte jag ge några synpunkter på vad en strategi kan vara, och varför man har den.
övergripande strategier
Även på ett ’tungt’ race som Gotland Runt finns det seglare som ger sig ut på banan på vinst och förlust. Man tar seglardan som den kommer därute på havet och är fullt nöjda med det. Någon egentlig strategi har man inte; det hela är ju, trots allt, ”bara på skoj”
Men de flesta har en mycket mer genomtänkt inställning. Man planerar och försöker förutse olika scenarier ? man lägger upp en strategi och har därmed skapat en grund för sitt seglande redan före start.
Några av de grundläggande parametrar man ska fundera kring är dessa:
- Gemensam målbild. Ska vi vinna eller ”vi är bara är här för att lära oss och ha kul”.
- Risktagande/båthantering. Hur hårt ska man segla, vilka förluster är man beredd att ta? Ska man t ex sätta spinnaker på en blåsig undanvind med uppenbar risk för broachar?
- Risktagande/navigation. Hur nära land vågar vi navigera? Vid nära landkontakt utmed Gotland kan man vinna distans samtidigt som det finns risk för grundstötning.
- Risktagande/vägval. Här har vi den berömda ”chansningsfaktorn”, som ofta gäller rhumbline kontra kantkörare. Har vi en långsam båt och hög ambition kan beslutet bli att öka chansningsfaktorn.
Det här är saker som man ska diskutera före start, inte ute på banan. Olika ambitionsnivåer bland besättningsmedlemmarna kan skapa onödig friktion. Dessutom fördröjs beslutsfattandet med polsk riksdag ombord medan man blir omseglad av båtar med spinnaker eller på spår närmare land.
När väl dessa övergripande strategier är klargjorda kan man lättare skapa den mer detaljerade strategin, den som handlar om vägvalet.