Vilhelm vill locka fler unga till yrkessjöfarten

Det brukade sägas att livet på sjön lockade många. Så är dock inte fallet idag. Allt färre söker sig till sjökaptensutbildningar och flera rederier har svårt att hitta personal skolad i Sverige. 25-årige Vilhelm är en av de som sökte sig till ett liv inom sjöfarten. Nu vill han få fler att välja samma bana.

Vilhelm-hafstrom-donsotank-sjofart

När vi får tag i Vilhelm Hafström ligger han för ankar utanför Loirefloden i Frankrike. Där har han legat på ett av Donsötanks fartyg i två dagar i väntan på att gå in. Under denna tur har han varit ute i fyra veckor och snart väntar en lika lång period hemma på torra land i Stockholm.

– Då är man ledig på riktigt. Under de veckorna kan jag lägga bort telefonen och vara helt bortkopplad från jobb och måsten, säger Vilhelm Hafström.

Uppväxten i Stockholm och somrarna i skärgården tog honom tidigt in på banan inom skärgårdstrafiken. Där fick han jobb och intresset för sjöfart bara växte.

Han bestämde sig för att göra karriär av sitt intresse och sökte in på Sjökaptensprogrammet på Chalmers Teknisk Högskola i Göteborg.

– Min plan var alltid att bli skeppare inom skärgårdstrafiken. Men den ändrades efter att jag varit ute på praktik. Under tre perioder var jag på olika tankbåtar vilket jag tyckte var otroligt spännande, säger Vilhelm Hafström.

Jobb direkt efter examen

Efter att ha tagit examen sommaren 2021 jobbade han under några månader på bunkerbåtar i Stockholms skärgård men fick under hösten jobb på Donsötank där han är kvar än idag. Första turen blev en länge kommer att minnas.

– Vi åkte till Kina för att hämta hem ett nybygge. Bara det i sig är jäkligt spännande, men tar man hänsyn till att dessutom var under coronapandemin så gav det en helt ny dynamik till det. Den turen varade i totalt tre månader varav två av dessa spenderades i Kina. Karantänregler gjorde att vi satt instängda på hotellrum i två veckor innan vi fick röra oss utomhus, säger Vilhelm Hafström.

En av många fördelar som Vilhelm ser med sitt yrke är möjligheten att få långa ledighetsperioder mellan turerna.

Samma båt som han då hämtade hem är den han jobbar på än idag. Och jobbet, det är något han stormtrivs med.

– Många som jobbar inom till exempel blåljustjänst säger det att det är variationen som är det spännande. Det är lite samma sak här. En dag är inte den andra lik och äventyret är det som gör att det blir roligt.

Yrkessjöfarten letar folk

Men trots detta är de som söker sig till sjökaptensutbildningarna få och inom branschen råder det brist på arbetskraft.

Vad tror du att det beror på?

– Det är nog ett problem som har flera orsaker. Tyvärr är kunskapen kring yrket låg ifall man inte är uppväxt med sjöfarten på ett eller ett annat sätt. En annan grej som jag tror är minst lika påverkande är att många blivit väldigt bekväma och gillar att ha ett kontor att gå till. Sen kan många nog en förlegad bild av att sjömän är de som inte klarade av skolan, sysslade med brottslighet, och bara ville supa och upptäcka världen. Så är verkligen inte fallet, säger Vilhelm Hafström.

Att jobba inom sjöfart innebär också långa perioder borta från familj och vänner. På så vis kan Vilhelm förstå att det är ett liv som inte passar alla men han tror också att vissa har svårt att se fördelarna.

– Många missar att när man väl är hemma så är man helt ledig. Ofta i sex veckor och det är väldigt positivt och skönt. Ytterligare en fördel är att man har friheten att bo eller befinna sig var jag vill i stort sett hela världen, säger Vilhelm Hafström.