Victoria och Daniel tar sikte på skärgården i sommar
Det svenska kronprinsessparet tar sikte på skärgården i sommar och har en idé om vad man ska ha för båt om man ska semestra kungligt. Här är deras val.
Nu i sommar bär det iväg och enligt uppgift ska Kyrkesund på Tjörn vara en av Victorias och prins Daniels favoriter bland färdmål till sjöss. Oavsett vart färden går i år så sker det med en Nimbus 365 Coupé.
En båt som familjen blev ägare till för lite över fyra år sedan och som framför allt utmärker sig genom att vara trygg, komfortabel och familjevänlig utan att för den skull utmärka sig när det gäller lyx och flärd.
Enkelhet, komfort och säkerhet
När båten beskrivs på Nimbus egen hemsida är det snarare enkelhet, komfort och säkerhet som är de återkommande orden och för all del ”en båt för familjer som vill njuta av en perfekt helgkryssning”.
Senast Skippo uppmärksammade denna trotjänare – som i grunden har över 15 år på nacken men som har kommit i flertalet uppdaterade versioner sedan dess – var 2012 och då båten utsågs till European Power Boat of the year i kategorin 35–45 fot. Detta i konkurrens med bland andra Princess V 39, Sealine SC 42, Galeon 420 Fly och Bavaria Sport 43 HT.
Med dåtidens mått mätt ansågs Nimbus 365 Coupé vara föredömligt ljus och luftig men också lättdriven. Eller som vi formulerade det där och då:
Förhållandevis snål
”Båten får god cruisingfart med endast en motor vilket jämfört med andra båtar i samma storlek som har två motorer minskar såväl kostnaden vid köpet som bränsleförbrukningen och därmed utsläppen av avgaser och koldioxid.”
Och vidare:
”Gästkabinen på babordssidan har en dubbelbädd med soffa och stor garderob. Dessutom en stor toalett med riktig duschkabin med full ståhöjd och svängdörr. Utöver de två kabinerna i ruffen finns det möjlighet bädda i salongen.”
Vem eller vilka av kronprinsessfamiljens fyra medlemmar som får inkvartera sig i ovan nämnda ”gästkabin på babordssidan” är oklart.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…