Världens största mudderverk gästar Luleå – lyfter 67 ton per skopa
Sedan en månad tillbaka har Luleå finbesök. Det är det rekordstora mudderverket Magnor som gästar staden. Denna bjässe på 72 meter ska göra jätteprojektet Malmporten till verklighet.
Mudderverk tillhör inte de flytetyg vi på Skipporedaktionen skriver om för jämnan men ibland är de faktiskt värda en rad eller två. Så är åtminstone fallet när det kommer till jättemuddraren Magnor som just nu befinner sig i Luleå.
Denna 72 meter långa och 20 meter breda bjässe är en vital del i att projektet Malmporten ska kunna bli verklighet.
— Nu gör vi den grova utformningen av farleden. När muddringen färdigställs kommer fartyg upp till 330 meter och med 15 meters djupgående att kunna anlöpa Luleå hamn. Det innebär en fyrdubbling av godskapaciteten jämfört med i dag, säger Max Bjurström, projektledare för Malmporten på Sjöfartsverket.
Projektet har planerats i åratal och den första etapp av muddring väntas pågå fram till isläggningen. Nu läggs fokus på de mest utmanande områdena vilket på sitt vis lägger grunden till det massiva muddringsarbete som väntas pågå under fyra års tid.
Häpnadsväckande volymer
Grävskopsarmen når 27 meter ner under ytan och lyfter upp i runda slängar 37 kubikmeter dy, grus, sand eller annan sjöbotten. Motsvarade 67 000 kilogram.
För att sätta det hela i perspektiv är detta fyra kubikmeter mer än vad som ryms i en sedvanlig fraktcontainer.
Fram tills dess att isen lägger sig Sjöfartsverkets projektledare att Magnor ihop med stöttning från sina något mindre likar Simson och Gateway gräva upp en halv miljon kubikmeter. En siffra som kan låta hisnande men som samtidigt bleknar jämfört med de 21 miljoner kubikmeter sjöbotten som uppskattas ha tagits upp när muddringen är klar. 21 miljoner kubikmeter muddermassa skulle, för att ännu en gång sätta projektet i perspektiv, kunna fylla Globen 37 gånger om.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…