Världens största mudderverk gästar Luleå – lyfter 67 ton per skopa
Sedan en månad tillbaka har Luleå finbesök. Det är det rekordstora mudderverket Magnor som gästar staden. Denna bjässe på 72 meter ska göra jätteprojektet Malmporten till verklighet.
Mudderverk tillhör inte de flytetyg vi på Skipporedaktionen skriver om för jämnan men ibland är de faktiskt värda en rad eller två. Så är åtminstone fallet när det kommer till jättemuddraren Magnor som just nu befinner sig i Luleå.
Denna 72 meter långa och 20 meter breda bjässe är en vital del i att projektet Malmporten ska kunna bli verklighet.
— Nu gör vi den grova utformningen av farleden. När muddringen färdigställs kommer fartyg upp till 330 meter och med 15 meters djupgående att kunna anlöpa Luleå hamn. Det innebär en fyrdubbling av godskapaciteten jämfört med i dag, säger Max Bjurström, projektledare för Malmporten på Sjöfartsverket.
Projektet har planerats i åratal och den första etapp av muddring väntas pågå fram till isläggningen. Nu läggs fokus på de mest utmanande områdena vilket på sitt vis lägger grunden till det massiva muddringsarbete som väntas pågå under fyra års tid.
Häpnadsväckande volymer
Grävskopsarmen når 27 meter ner under ytan och lyfter upp i runda slängar 37 kubikmeter dy, grus, sand eller annan sjöbotten. Motsvarade 67 000 kilogram.
För att sätta det hela i perspektiv är detta fyra kubikmeter mer än vad som ryms i en sedvanlig fraktcontainer.
Fram tills dess att isen lägger sig Sjöfartsverkets projektledare att Magnor ihop med stöttning från sina något mindre likar Simson och Gateway gräva upp en halv miljon kubikmeter. En siffra som kan låta hisnande men som samtidigt bleknar jämfört med de 21 miljoner kubikmeter sjöbotten som uppskattas ha tagits upp när muddringen är klar. 21 miljoner kubikmeter muddermassa skulle, för att ännu en gång sätta projektet i perspektiv, kunna fylla Globen 37 gånger om.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…