Vansinnig snipa med V8 ska vinna klassiskt race

Snipa med V8I norska Ny-Hellesund hålls årligen ett race med vackra snipor. Andre Klövfjell har monterat en topptrimmad V8 i sin klassiker och siktar på seger i grenarna högst fart och flest applåder.

Ny-Hellesunds sjekterace (sniprace) var en tradition före andra världskriget. Efter att vapnen lagts ner dröjde det dessvärre till 2012 innan sniporna fick visa vad de går för igen.

Hela 50 snipor stod på startlinjen när racet reinkarnerades. Ifjol kom 70 båtar och i år är det full fart igen.

Bokstavligt för vissa.

Här får ni se och höra när Andre testar den vrålande V8-motorn för första gången.
Foto: N247.no.

Andre Klövfjell siktar nämligen så pass hårt på seger att tävlingsledningen tycker att han har gått för långt och fram till för ett par dagar sedan hade de förbjudit honom att tävla. Maxfarten har nämligen fram till nu legat på sju knop.

Ny klass för fartdårar
Tävlingsledningen verkar egentligen vara mest sugna på att dela ut pris för fint utförande och vackert motordunk. Men nu har de ändrat reglerna och ska också ha en klass för fartdårar som Andre.

Enda kravet är att fartvidundren måste ta det lugnt i de smala sunden på grund av att de drar så stora svall. Efter att ha sett videon från ett tidigare Sjekterace (se i slutet av artikeln) så förstår man varför – marginalerna är väldigt små och krockar är inte ovanliga.

Snipa med V8 pipesÄven ifjol ställde Andre Klövfjell till start i en rejält trimmad snipa. Men den nya båten Superspeed IV liknar inget annat.
Foto: N247.no.

– Nya Superspeed IV har tre gånger så stark motor som min förra båt. Motorn är en vråltrimmad diesel-V8 på 6,2 liter från en Chevrolet Van, säger han.

Motorstyrkan ligger nu kring 180 hk istället för 4,5 hk som den gamla snipan egentligen är byggd för. Toppfarten är över 25 knop

Trots detta har Andre inte förstärkt båten över huvud taget.

– Den ska vara tillräckligt stark som den är, tror han.

Snipa med V8 AndreAndre Klövfjell intygar att det galna snipbygget är livsfarligt att framföra. 
Foto: N247.no.

Vid första testet blev laget som står bakom projektet starkt överraskande hur snabb båten var och mungiporna var inte långt från att nudda örsnibbarna när V8-mullret drog igång på allvar.

Livsfarlig att köra
Båten hade som väntat ingen planingströskel alls. Vilket troligen beror på att båten verkligen inte är byggd för att plana. Det syns också tydligt i fart då skrovet trycks fram genom vattnet snarare än att poppa upp i planing och smattra på ytan.

– Det kan nog bli lite bättre med den saken om jag gör de enorma trimplanen lite mindre, säger Andre Klövfjell men fyller också i att båten faktiskt är livsfarlig att köra.

– När vi ger full gas går båten så fort att det är omöjligt att styra henne och att vi måste ta det lugnt i de smala sunden är en självklarhet. Vi vill varken riskera våra egna eller andras liv.

Video: Så gick det i racet för V8-snipan.