Våldsam krash för tjejerna i Södra Oceanen

KraschImorse råkade tjejerna på Team SCA och Martin Strömbergs Donfeng Race Team ut för ofrivilliga gippar bland vågbergen i Södra Oceanen.
– Vi låg omkullslagna i flera minuter berättar ombordreportern Anna-Lena Elled. 

De sex båtarna i Volvo Ocean Race har betat av en tredjedel av sträckan mellan Auckland och Itajaí, Brasilien. Både Team SCA och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har råkat ut för ofrivilliga gippar som orsakat problem ombord.

Igår kväll råkade Dongfeng ut för det som kallas för en kinesgipp, vilket på svenska kort och gott betyder ofrivillig gipp. Varken seglarna eller båten skadades men enligt lagets ombordreporter Yann Riou fick besättningen jobba hårt med att tömma båten på cirka 300 liter vatten som forsat in under däck. 


– Det var natt när båten fick slagsida och det tog nästan tre timmar innan allt var i sin ordning igen, säger Yann Riou.

Svenskbåten Team SCA drabbades av en likadan ofrivillig gipp strax efter klockan 06.00 i morse svensk tid. 


– Vi låg på fel sida i två till fyra minuter innan vi långsamt tog oss tillbaks till rätt läge, säger lagets ombordreporter Anna-Lena Elled.


Inte heller här skadades någon i besättningen men båten fick en del skador som besättningen nu försöker att reparera. Samtidigt halkar de efter i resultatrapporterna.

Vi har fortfarande inte fått några videor från händelserna men vi kan tänka oss att det såg ut som när Team Russia välte under VOR 2008-2009.

Båtarna befinner sig nu i Södra ishavet där vinden tilltar och temperaturen sjunker. Det är en blöt och blåsig resa i området som kallas ’Roaring forties’ och ’Screaming fifties’ nere på 40:e och 50:e breddgraden.

Seglar snabbare än vad de kan kontrollera
Team Brunel har ett svagt grepp om ledningen, endast åtta sjömil framför Abu Dhabi Ocean Racing. Duon har en fördel av att ligga lite längre norrut än de övriga båtarna och har hittills under etappen kunnat pressa lite mer fart ur sin Volvo Ocean 65. Abu Dhabi har en  toppnotering på 37,1 knop men säger också att de seglat lite snabbare än de kunnat kontrollera.

Igår såg det ut som att lagen skulle kunna delas upp ännu mer i nordliga och sydliga vägval men under natten har samtliga valt det sydligare alternativet.

Skador ombord
Fältet börjar nu närma sig de banbegränsningar som ska hålla dem säkra från isberg. 

Flera besättningar har rapporterat om småskador både på seglare och sina båtar. Den handskada som Martin Strömberg drog på sig i fredags är på bättringsvägen även om den hindrar honom från att kunna jobba 100 procent uppe på däck.

Rymdstation närmare än land
Lagen är på väg mot den position som är längst bort från land. Det närmaste tecknet på civilisation förutom motståndarbåtarna är den internationella rymdstationen ISS.