USA nästa för populära svenska båtdelningstjänsten
Det som en gång började i liten skala i Sverige kom snabbt att sprida sig till Finland, Norge, Danmark, Kanada och Nya Zeeland. Nu tar båtdelningstjänsten Skipperi sikte på USA.
Nu tar båtdelningstjänsten Skipperi nästa steg i sin globala utrullning. Härnäst är det USA som står för dörren, där Skipperi teamar upp med Yamaha för snabb expansion. Skipperis båtar finns till en början tillgängliga vid semesterparadiset Hilton Head Island, och fler orter väntas lanseras inom kort.
Skipperi lanserades 2017 och driver en medlemstjänst där medlemmarna har tillgång till cirka 400 motorbåtar och elbåtar och kan köra dem hur mycket de vill. Skipperi är i dag störst i Norden, men intresset ökar världen över. Nästa steg i Skipperis globala tillväxt är därför att etablera sig i USA.
Andra har också läst:
– Den här expansionen är otroligt spännande. Nordamerika är världens största båtmarknad, och många kommer nu kunna upptäcka fördelarna med att använda Skipperis båtar i stället för att köpa och underhålla en egen, säger Axel Nordman, vd för Skipperi Sverige.
Han fortsätter:
– Dessutom finns det fortfarande väldigt många i USA som ännu inte tagit steget och kommit igång med båtliv – och det är ju exakt därför Skipperi finns till. Vi vill få fler att upptäcka och uppleva båtlivet på ett enkelt sätt.
Börjar i South Carolina
Först ut är det amerikanska semesterparadiset Hilton Head Island i South Carolina, där Skipperis medlemmar kommer kunna köra båtar från Bulls Bay och Hurricane.
– Hilton Head Island är en otrolig plats för båtliv. Precis allt finns där. Stränder, djur, fiske, vattensport. Jag har ännu inte hunnit åka dit, men mina kollegor som nyligen var där var helt lyriska när de kom tillbaka, säger Axel Nordman.
Rent praktiskt sker Skipperis USA-expansion på ett något annorlunda sätt jämfört med hur det ser ut hemma i Sverige. I Sverige driver Skipperi medlemstjänsten på egen hand, och ansvarar för allt från båtar till medlemsrekrytering och kundtjänst.
I USA etablerar man sig i stället via Yamahas återförsäljarnätverk. Det innebär att återförsäljarna står för båtar och båtplatser, medan Skipperi står för teknologin, medlemsrekrytering och kundservice.
Yamaha banar vägen
– Det här är en mycket intressant modell för att snabba på vår expansion. Via Yamaha har vi tillgång till båthandlare över hela USA. Vi testar det här som ett pilotprojekt, och om det faller väl ut kan vi snabbt växla upp och ha båtar vid hundratals båtplatser i USA, säger Axel Nordman.
Sedan tidigare finns Skipperi i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Kanada och Nya Zeeland.