Trender syns även på båtarna
Möbler, kläder eller båtar spelar ingen roll – hållbarhet, retro och nya material är heta trender i de flesta branscher. Lotta Ahlvar, vd på Svenska Moderådet, och båtdesignern Ted Mannerfelt sammanstrålar på Scandinavian Boat Show för att diskutera design.
Foto: Moderådet
Lotta Ahlvar är vd för Svenska Moderådet och vet det mesta om både rådande och kommande trender. Ted Mannerfeldt är en ung svensk båtdesigner med den internationella båtmarknaden som arena.
På mässan Scandinavian Boat Show, som pågår den 9–13 november på Stockholmsmässan i Älvsjö, kommer de båda att diskutera design utifrån de trender som är starka nu. Finns det någon röd tråd i kläd- och båtdesign när det gäller färger, former och sättet att tänka?
– Retro, hållbarhet och nya material är de tydligaste trenderna inom modebranschen just nu, säger Lotta Ahlvar. Retrotrenden slår även igenom i andra produkter och den hänger bra ihop med hållbarhetstänket eftersom det var mycket naturmaterial i kläderna förr i tiden. Nya material är också väldigt spännande och jag ser att det är en trend som inte bara gäller klädmodet.
Ted Mannerfeldt menar att flera båtdesigners influeras av den sociala trend som råder. Flera nya båtar ritas med unga människor som målgrupp och resultatet blir lounge-båtar som gjorda för att ”hänga på” och umgås.
– Den ska också vara problemfri, det vill säga att man inte ska behöva serva och pyssla om båten så mycket, säger Ted Mannerfeldt och påminner samtidigt om hållbarhetstänk och vikten av att ta tillvara på gammal båtklokskap.
De nya trenderna kan skönjas på flera av båtarna som visas på mässan. Designen blir alltmer stilren, fler och fler rakt skurna förskepp syns, aluminiumbåtarna ökar i antal och de mindre och sportiga motorbåtarna har öppen akter.