Teorier bakom de extrema nya skrovformerna
De nya America’s Cup-båtarna lämnar ingen oberörd. Oavsett vilken vinkel man tittar ifrån. Men kanske mest intressant är de nedre regionerna – som vi här får en förklaring till.
De nya bärplansbåtarna går så fort att de i princip alltid kommer att ”flyga” fram.
Varför är det då någon som överhuvudtaget bryr sig om hur skrovet ser ut, när båtarna ändå på sin höjd bara får doppa magen?
Nu handlar allt om aerodynamik.
Frågan är befogad och ett förenklat svar skulle kunna vara att det nu bara handlar om att optimera för aerodynamik, snarare än för hydrodynamik.
Men det är inte helt sant.
Ordentligt nosdyk
Amerikanarna är nog till exempel tacksamma för att de byggde in ett bärigt stävparti, vilket lär ha räddat dem från en rejäl vurpa under den första provturen.
Full av veck eller len som en valkropp
Det finns såklart många teorier kring vilken väg som är bäst att gå och det skiljer mycket mellan skroven på alla lagens nya och nyligen sjösatta båtar. Titta bara på spektakulära Team Ineos (ingångsbilden) som har många veck och steg och jämför med italienska Luna Rossa som är len och rund som en val.
Täppa till luckorna
En annan sak som spelar in och som många uppmärksammat och utvecklat mycket senaste åren på till exempel Moth, A-Cat och F18 är decksweeping segel. Det handlar om att täppa till spalten mellan bom och däck. En liknande effekt kan man få genom att täppa till luften mellan skrov och vatten när båten seglar på sina bärplan och det kan vara här som skäddan på de nya America’s Cup-skroven spelar in.
Matthew Seahan på Planet Sail ger sig i videon ovan på att spekulera och analysera lite kring alla lagens olika filosofier.