Svenska seglare gör tv-premiär och satsar mot toppen
Det är inte ofta svenska seglarprofiler syns i tv-reklam för att promota sin seglingssatsning. Björn Hansen och hans matchracingteam har kommit en bra bit på väg – de promotar båtprylar i TV och får spons i sin satsning mot toppen på World Match Racing Tour. På onsdag startar säsongens första regatta i spanska Calpe.
Snart kommer förhoppningsvis lidandet att vara över. Björn Hansen och hans mannar har gått ner 13 kg tillsammans på två dygn. Danske nyförvärvet Phillip Kai Ghule har varit farlig att tas med senaste dygnet. Han har inte mycket att ta av på sin seniga kropp och humöret droppar i takt med blodsockret.
Tur att Björn Hansen är en jäkel på att hålla humöret i topp.
Björn Hansen gör sig redo för ytterligare en hård säsong i matchracing-cirkusen.
– Vi har bantat sedan i lördags när vi kom hit till Calpe och ska just ut och springa i full mundering för att svettas bort de sista kilona, garvar han.
Det är dags för årets första regatta i spanska Calpe som ligger mellan Alicante och Valencia. Det är en så kallad grade 1-regatta som ger bra poäng på världsrankingen. Men den är inte del av World Match Racing Tour vars första event går i Marseille i nästa vecka.
– Vi är garanterade att segla fem av sju tävlingar på Touren i år. Om det går bra seglar vi alla, säger Björn Hansen.
Björn har en lång karriär i matchracing bakom sig men har haft svårt att göra en fullhjärtad satsning. Han har haft brist på både tid och resurser vilket gjort det svårt att segla konstant med samma mannar.
– Jag har seglat med säkert 80 olika besättningsmän genom åren och då är det svårt att verkligen få teamarbetet att fungera, säger han.
Trots det har han vunnit ett antal events och är fortfarande rankad som bäste svensk. Nu ligger de sexa på världsrankingen och det känns som det kan lossna på allvar nu när de får bra hjälp av en ny sponsor. De byter nu namn till Mekonomen Sailing Team.
– Mekonomen går in i detta för att vinna marknaden vad gäller försäljning av båtprylar, samtidigt som vi jobbar för att nå toppen i matchracing. Tanken är vi båda ska dra nytta av varandra och nå våra mål gemensamt efter två år, säger Mattias Bredin, fördäckare som seglat med Björn stadigt under flera år. Han fortsätter:
– Vi kommer att hjälpa dem med teambuilding och vara bollplank för en del produkter.
En av de största båtarna som seglar på ”Touren” är DS 37. Här på Danish Open 2010.
Nu hoppas Björn Hansen på att köra stadigt med samma besättning hela säsongen, vilket borde vara ett framgångsrecept.
– Vi har alla seglat tillsammans tidigare. Mest färsk är unge Laser-seglaren David Jonsson som kommer att vara storskotare och hjälpa till taktiskt, berättar Björn.
Han har varit med i ungdomslandslaget i Laser och är just hemkommen från 3,5 månader i Västindien ombord på Hugo Stenbecks extrema kappseglingsmaskin ”Genuine Risk”.
– Jag har inte seglat med David så mycket tidigare. Jag måste ha lite tålamod tills vi kommer in i det och ta ett lite större ansvar i början, det är ju ett nära samarbete mellan honom och mig. Jag tar det närtaktiska i starten och han kommer att vara lite mer strateg och titta på vindarna i början så ska vi fokusera på att få mellantaktiken att fungera. Men vi har tung rutin på alla övriga poster, säger Björn.
Det är tungt fysisk i hårda vindar, fördäckaren Mattias Bredin fystränar hårt vintertid.
Nytillskott för i år är också dansken Phillip Kai Guhle, 30, som seglat i flera år på Touren i några olika team. Under de regattor med båtar som kräver fem man i besättningen kommer stridspiloten Gustav Tempelman att vara med.
– Han var med när vi vann Match Cup i Marstrand i stormförhållanden 2007 men har sedan dess fokuserat på sin flygutbildning. Om han inte blir tvungen att flyga ner och hälsa på Gadaffi i Libyen så kommer han att vara med mycket, säger Björn.
Matchracing är en kamp mellan två båtar och matcherna döms direkt på vattnet.
Nu blir det rivstart i Calpe med många nuvarande stjärnor och lovande nykomlingar från bland annat Nya Zeeland på plats.
– De har ju seglat hela vintern medan vi legat hemma och ätit chokladpraliner, skämtar Björn som får tala för sig själv då resten av teamet är lite av träningsnarkomaner med bland annat Vasaloppet färskt i minnet.
Om teamet nu bara klarar att ta sig tillbaka fysiskt från bantningen har de bra chans. De seglar en öppen båt på 28 fot som är tekniskt och kräver bra fotarbete för att gå fort.
– Man kan påverka manövrarna mycket om man rör sig och utnyttjar vikten rätt. Så det är bra att vi ligger på gränsen viktmässigt, avslutar Mattias Bredin.
Samtliga foton: Loris von Siebenthal.
Se när Hamnen.se filmade Björn Hansen och teamet under träningen i vintras: