Svenska färjorna först i världen med förnybar elbilsladdning
Nu går det att ladda bilen på turen till eller från Helsingør. Resenärer med Öresundslinjen kan sedan en månad ladda från världens första förnybara elbilsladdning ombord på en färja.
Som de två första färjorna i världen kan nu Aurora och Tycho Brahe, som trafikerar Öresund mellan Helsingborg och Helsingör, erbjuda resenärer elbilsladdning ombord under överfarten. Öresundslinjen (en del av Molslinjen) beräknar att man på ett år ska kunna ge upp till 260 000 elbilar 250 kilometer extra räckvidd tack vare laddstationerna på 150 kilowatt vardera.
De båda färjorna har drivits på el sedan 2018. Detta är sålunda en del i det stora elektrifieringsarbete som Öresundslinjen utfört under de senaste fem åren. Ett arbete som vi på Hamnen tidigare har skrivit om i flera artiklar.
Läs mer:
Svensk elfärja med extrem snabbladdning
Fartyget med världens största batteribank trafikerar Öresund
Att erbjuda el till bilresenärerna ombord tycks således vara ett naturligt nästa steg. Öresundslinjen garanterar dessutom att all el som färjorna, och därmed även bilarna, försörjs med kommer från förnybara källor.
– Andelen elbilar ökar hela tiden och ju fler bilar som kör ut på vägarna, desto större behov av snabb och flexibel laddning. Eftersom laddaren är så effektiv kan elbilsägaren spara en hel timme genom att spendera 20 minuter på färjan, säger Molslinjens vd, Kristian Durhuus i ett pressmeddelande.
Själva invigningen gjordes av Sveriges infrastruktur- och bostadsminister, Andreas Carlsson (KD) samt Danmarks motsvarighet – Thomas Danielsen, transportminister.
– Det är bra att laddinfrastrukturen byggs ut mellan länderna. Ett viktigt initiativ som påskyndar omställningarna, sade Andreas Carlson till SVT-nyheter vid invigningen.
Att boka plats, vilket alla rekommenderas göra, för elbil kostar ingenting extra. Resenärerna betalar endast för den el de laddar upp sin bil med.
Fotnot: Ett förtydligande om att elen kommer från förnybara källor och där med benämnts som grön har lagts till i artikeln.