Svensk båtindustrin går på högvarv
Svensk båtindustri går på högvarv. Under 2007 såldes cirka 25 100 fritidsbåtar i landet vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med 2006. Den nyligen avslutade båtmässan Allt för sjön pekar åt samma riktning – uppåt. För många utställare blev det en rekordmässa vad gäller sålda och beställda båtar.
Båten mot strömmen? Ja det verkar så. Trots en skakig och vacklande ekonomisk oro i världen, med en svajig börs och fallande kurser, ser det ut som om båtbranschen kan hålla greppet om en fortsatt positiv utveckling. Det visar Nordens genom tiderna största båtmässa Allt för sjön, som gick på Stockholmsmässan 1–9 mars 2008.
– Vi kan konstatera att besökarna är mycket intresserade och beredda att lägga en hel del pengar på sitt båtintresse, vare sig det handlar om att köpa båt eller investera i olika tillbehör, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.
Med ökad efterfrågan på utställaryta kunde mässan öppna en ny hall, Victoriahallen, som fick namnet Suzukihallen eftersom det i hela hallen visades båtar, motorer och tillbehör från KGK Suzuki.
– Den nya hallen har slagit väl ut hos besökarna att döma av utställarnas rapporter, fortsätter Thomas Sandberg. Det är idel positiva tongångar, vilket känns skönt och Suzukihallen kommer att finnas med som en del av mässan även de kommande tre åren, efter att ett flerårskontrakt skrivits mellan Stockholmsmässan och KGK Suzuki.
Intresset för flerårsavtal har väckts också bland andra utställare.
– Vi ser en tydlig trend mot flerårsavtal, säger Thomas Sandberg. Fler och fler inser fördelarna i form av ökad trygghet, enklare planering och möjligheter att styra sin marknadsföring bättre.
Årets upplaga av Allt för sjön samlade över 1 120 båtar, vilket är drygt tio procent fler än förra året. Det totala antalet besökare blev 108 421 jämfört med 2007 års besökarsiffra som stannade på 111 521.
– Vi är mycket nöjda med 2008 års besökarantal som stärker oss både inför höstmässan Scandinavian Boat Show 2008 och nästa års Allt för sjön, avslutar Thomas Sandberg. Nu håller vi tummarna för att sommaren 2008 blir fin och tar revansch på förra årets regn. Båtfolket är tåligt, men visst är det roligare med sol och värme.
En av de lite udda nyheterna på mässan var ett 350 kvadratmeter stort sjökort över Stockholms skärgård som prydde golvet i entréhallen.
Bakom idén med det gigantiska jättesjökortet stod det nybildade företaget Visit Skärgården, som samlar över 70 skärgårdsföretag, kommuner och andra organisationer verksamma i Stockholms skärgård.
Det gemensamma målet är att marknadsföra skärgården som en destination och att inom två år förlänga säsongen med full beläggning i ytterligare en vecka.
Omkring två miljoner svenskar är ute i fritidsbåt varje år och båtlivet omsätter omkring 15 miljarder kronor.