Segerintervju med Björn Hansen efter vinsten i Korea Match Cup
Björn Hansen är seglaren som aldrig ger upp. Här ger han en intervju om hur han upplevt de senaste regattorna och hur det känns att just ha vunnit den bäst betalda kappseglingen på World Match Racing Tour. Därtill ett svenskt filmklipp från sista seglingen!
https://www.youtube.com/watch?v=0nY22lxjFOE
Det såg till en början ut att bli en dyr kappsegling i Korea för Björn Hansen. Första dagen fastnade en tamp i propellern på väg in i hamn och Hansen var nära att bli betalningsskyldig för att lyfta båten och lösa problemet. Han kom undan tack vare ett par duktiga dykare. Sedan följde inte mindre än tre kollisioner.
– I en match i början av kvalificeringsserien kolliderade vi med Damien Iehl efter en pressad situation i starten. Domarna ansåg att vi orsakat det hela och gav oss skulden, vilket i praktiken blev 1 000 dollar i ”böter” för oss, berättar Hansen.
Men det var inte slutet på detta destruction derby. Tredje dagen smällde det ordentligt.
– Det blev en riktig T-bone som vi också dömdes skyldiga till och blev av med hela depositionen på 2 000 dollar.
Sista kraschen var med en domarbåt som var väl nära båtarna i sin jakt på att se situationerna och göra rätt bedömning. Jeongok Harbour i Hwaseong City är en aningen märklig plats att segla på. Vattnet är brunt och tidvattnet kraftigt. Det är egentligen en hamn för fiskebåtar och när de flyttat sig för att göra rum för racingen lämnar de sina ankarlinor på botten.
När det är som värst är risken överhängande att match racing-båtarnas kölar fastnar i dem. Just detta hände ett antal gånger under Hansens kvartsfinal mot fransmannen Mathieu Richard.
– Trots alla märkliga händelser hade vi en bra känsla genom hela regattan och i kvartsfinalen mot Richard fick jag en del flashback från 2007 då vi vann Match Cup på Marstrand. Det var enormt tajt då men vi drog det längsta strået. Vi kände att ”nu kan vi gå långt”.Det har suttit långt inne för Björn den här säsongen. Första regattan i Marseille låg de i bottenskiktet, likaså i Tyskland.
– Vi har lite nya grabbar ombord och det tar ett tag innan allt fungerar i världstopp. Jag tror att Koreas seglingsarena var bra för vår del då det till skillnad från de andra platserna inte bara är horisont runt banan. När det går att ta landmärken är det lättare för mig att ta ett större ansvar med landmärken och känna mig säkrare i bland annat starterna, berättar Björn Hansen.
Italienaren Francesco Bruni har seglat riktigt bra den här säsongen och var ganska säker på att ta hem finalen mot Björn.
– Det blev 2-2 i matcher och det blev en femte och sista avgörande segling. Vi hade rejält hög puls med gjorde en kanonstart där vi var först över linjen och dessutom lyckades sätta ett straff på Bruni. Det var oerhört skönt att vinna och känna att vi är med i matchen.
Detta var också den bäst betalda regattan på World Match Racing Tour. Team Hansen kammade hem 75 000 000 Koreanska riksdalen vilket blir cirka 350 000 Sek.
Nästa vecka går tourtävling i Portugal, efter det blir det träning i Danmark och sen Stena Match Cup Sweden på Marstrand.
Totala resultat 2011 Korea Match Cup:
1 Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team
2 Francesco Bruni (ITA) Bruni Racing
3 Ian Williams (GBR) Team GAC Pindar
4 Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing
5 Mathieu Richard (FRA) French Match Racing Team
6 Torvar Mirsky (AUS) The Wave Muscat
7 Johnie Berntsson (SWE) Berntsson Sailing Team
8 Paul Campbell-James (UK) Dream Team
9 Phil Robertson (NZL) WAKA Racing
10 Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team
11 Sung Wook Kim (KOR) Busan Match Team
12 Reuben Corbett (NZL) AON Racing Team
Resultat totalt på touren efter tre genomförda regattor:
1 Francesco Bruni (ITA) Bruni Racing – 59pts
2 Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing – 48pts
3 Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team – 41pts
4 Torvar Mirsky (AUS) The Wave Muscat – 31pts
5 Jesper Radich (DEN) Adrian Lee & Partners – 28pts
6 Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team – 27pts
7 Phil Robertson (NZL) WAKA Racing – 27pts
8 Mathieu Richard (FRA) French Match Racing Team – 24pts
9 Bertrand Pace (FRA) Aleph Sailing Team – 22pts
10 Ian Williams (GBR) Team GAC Pindar – 21pts