Rederier pausar trafik genom Suez – kan påverka båtbranschen
Flera stora rederier leder om sina skepp efter ökade oroligheter i Röda havet. Beskedet kan innebära längre leveranstider för bland annat motorer och reservdelar tillverkade i Asien. Situationen riskerar dessutom att bli långvarig.
Oroligheterna på och runt den Arabiska halvön kan nu komma att smitta av sig på båtbranschen. Under fredagen och lördagen två av världens största rederier, Mærsk och Hapag-Lloyd att man pausar all trafik i Röda havet från och med måndag. Ett besked som kommit efter att flera fartyg utsatts för angrepp från de av Iran stödda huthirebellerna.
I ett uttalande till BBC skriver den danska fraktjätten Mærsk:
”De senaste attackerna mot kommersiella fartyg i området är alarmerande och utgör ett betydande hot mot säkerheten för sjöfolk”,
Inga personer har kommit till skada i attackerna men i torsdags bröt en brad ut ombord på ett fraktfartyg och en container föll av i samband med ett angrepp. Mer oroväckande är de 25 personer som sitter gisslan efter kapandet av bilfraktaren Galaxy Leader den 19 november. Gisslan som fortfarande inte släppts.
Längre och svårare leveranser
När containerfartyget Ever Given fastnade i Suezkanalen 2021 hade detta stor påverkan på trafiken. I nära en vecka kunde inga fartyg passera vilket bland många andra även drabbade båtbranschen. Detta då leveranser av motorer och deras komponenter försenades. En situation som nu kan återupprepa sig.
Det beräknas att cirka tio procent av all världshandel går genom Suezkanalen. Att istället ta vägen runt Godahoppsudden tar dels längre tid och kan även dra upp priser i det fall avbrottet blir långvarigt.
– Det är en av de viktigaste – om inte den allra viktigaste – sjöfartsvägen som finns. Det är en väldigt stor skillnad att behöva köra runt Afrika i stället för igenom Suez. Så det här är inte någon bra situation, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn till Dagens Nyheter.
Dessutom finns det är överhängande risk att den paus rederierna tagit blir långvarig. Man ser också redan nu att fler rederier, däribland MSC Shipping och CMA CGM, lägger om kursen för hur sina fartyg går. Jacob Minnhagen tror att att beskedet som nu kommit är ett initialt sådant för att fraktjättarna i bästa möjliga mån ska kunna hantera den situationen de nu befinner sig i.