Positiva vibbar från Båtmässan i Göteborg

AlumacraftStatistiken är tydlig när det gäller såväl besöksantalet som antalet sålda båtar på mässan. Efter några blytunga år med lågkonjunktur håller det på att vända.
Foto från West Gears Facebooksida.

– Trenden i år är tydlig, det finns en helt annan framtidstro och optimism i branschen. Nu vill och kan folk satsa mer på båt- och vattenliv igen, säger en nöjd mässansvarig Bengt Wallin efter att Båtmässan i Göteborg avslutades på söndagen.



Inför årets mässa fanns en ovisshet efter ett antal motiga år för branschen. Men farhågorna kom på skam när man summerar årets Båtmässa. Flertalet utställare, såväl säljare av småbåtar, större båtar och tillbehör, berättar om en bra direktförsäljning på mässgolvet. 
Nu vänder det!

En av dem är Tobias Rosén från West Gear som säljer Alumacraft, amerikanska aluminiumbåtar med inriktning mot sportfiske.

– Det är första gången vi är med på Båtmässan och det har vi verkligen inte ångrat. Vi hoppades på att kanske sälja en båt – resultatet blev tio sålda båtar. Vi är så klart jättenöjda!

”Rym från frugan”
Stort sug efter aluminiumbåtar och sportfiske alltså. Och det trots att West Gear utestänger kvinnor som kunder i sin marknadsföring med orden:

”Rym iväg från frugan med en båt som erbjuder dig storbåtskänsla i ett smidigt format.”



Lika nöjd som gubbarna på West Gear är Rolf Hansson från GBM Havstenssund som säljer båtar i miljonklassen och uppåt. 


– Vi märker ett betydligt större och seriösare intresse i år. Våra listor med tänkbara köpare som vi ska kontakta efter mässan är dubbelt så långa i år jämfört med i fjol. Vi måste till och med sjösätta redan nästa vecka för att det är så många som vill provköra våra båtar.

Bäst på fem år


I tillbehörshallen fanns som vanligt många spännande artiklar och varor att välja bland. Janne Utbult på Viking Yatching beskriver årets Båtmässa som den bästa på fem år. 


– Det verkar finnas en framtidstro hos kunderna igen, de vågar köpa kapitalvaror som kylaggregat, bogpropellrar och sjökläder. 

Utställarna på Båtmässan är eniga. Det är lättare att göra affärer i år än tidigare. En förklaring är vädret. 


Vädret avgör
– Ja, att vi hade en fin sommar 2013 var det bästa som kunde hända. Jag har jobbat i branschen i 30 år och härligt väder är det absolut viktigaste för att få fart på affärerna och intresset. Folk fick underbara båtupplevelser i somras och ser fram mot nästa säsong, säger Örjan Berg från Beneteau Sverige som sålt två båtar på Båtmässan.


– Vi är väldigt nöjda med vårt deltagande. Att sälja dyrare båtar är en lång process där mycket ska stämma, bland annat behöver man bli av med sin gamla båt för att kunna köpa en ny, menar Örjan.

Även på marknaden för begagnade båtar märks en tydlig ljusning. 

Optimism märks också när det gäller antal besökare på Båtmässan. Efter två år med vikande besökarantal har trenden vänt i år. Totalt hade Båtmässan 61 523 besökare, en ökning med 808 besökare jämfört med 2013.