Över Atlanten – nu ryker det gamla rekordet!
Rubriken är inget löfte – men väl ett uttalat mål från skeppare Yann Guichard och hans 11 man starka besättning som nu är igång med sin vilda rekordjakt över Atlanten.
Rätt väder, rätt besättning och rätt flytetyg. Det är de tre huvudingredienserna som krävs för att slå rekord till havs och så långt tror anser sig teamet bakom maxitrimaranen Sails of Change vara rätt ute. Men sedan krävs också en gnutta tur – eller flyt om man så vill.
Se också:
Rekordslakt i The Ocean Race – 640,9 sjömil på ett dygn
Vi ska ta det ovan sagda i tur och ordning. Gällande vädret har man nu väntat in exakt rätt förhållanden under en längre tid. När ett så kalalt ”gynnsamt väderfönster dök upp så var besättningen i stort sett redan klar att kasta loss.
”Vet vad som krävs”
Besättningen består av ett minst sakt erfaret och vältrimmat gäng på 12 personer med skeppare Yann Guichard i spetsen. Guichard vet vad som krävs efter att ha ingått i den besättning som slog rekordet 2006 med Orange II och ytterligare en gång året därpå med Groupama 3 under.
Båten är den största havskappseglingstrimaran som någonsin designats med sin längd på 37 meter och sin bredd på 23 meter. Ett fartvidunder med meriter som Jules Verne-troféer (2012, 2017), Discovery Route-rekordet mellan Cadiz och San Salvador (2013) samt en prestigefylld vinst i Transat Quebec – Saint Malo (2016).
Nu är man alltså i full färd med att föröka slå rekordet mellan Ambrose Light, New York och Lizard Point på Storbritanniens sydvästra kust. En sträcka på 2 900 sjömil.
Det gällande rekordet är hela 14 år gammalt och innehas av Banque Populaire som klarade av sträckan på 3 dygn, 15 timmar och 25 minuter.
Minst 33 knop i snitt
I klartext innebär det att Yann Guichard och hans mannar måste hålla en snittfart på mer än 33 knop från start till mål för att slå rekordet.
Hamnen återkommer med uppdateringar.