Optimister seglar hellre O'pen Bic
O’pen Bic är en ny jolle som är tänkt att bli det naturliga steget efter Optimistjollen. Skrovet är helt öppet och ger ett racigt intryck. Masten är tvådelad, den är lätt att rigga och att jollen bara väger 45 kg gör den enkel att hantera, både på land och i vattnet.
– O’pen Bic är en mycket snabb och racingmässig jolle och klassen har redan vuxit snabbt på kontinenten, säger Hans Wallén, OS-medaljör i Soling och tidigare flerfaldig världsmästare i Optimistjolle.
Hans driver numera ett båtföretag som har O’pen Bic på programmet.
– Att kliva över från en Optimist till en O´pen Bic är som att byta till en sportbil. Den kommer snabbt upp i planing och fartkänslan förstärks av den öppna aktern och det moderna intrycket.
Skrovet är helt öppet i aktern så att vattnet snabbt rinner ut, vilket till och med gör det roligt att kappsejsa. Det är betydligt enklare att dra sig upp i aktern på en O’pen Bic än på en Optimistjolle.
Masten av epoxy är tvådelad och riggas med ett 4,5 kvadratmeter stort segel i monofilm som har fyra genomgående lattor.
Optimistjollen börjar bli för liten för seglare med en vikt över 45 kilo. Det är där O’pen Bic är tänkt att ta över. Den är avsedd för en person men klarar två juniorer som vill segla tillsammans. Jollen klarar seglare upp till 90 kilo.
Optimistjollens rigg, centerbord och roder passar på O´pen Bic vilket gör att man kan börja med att köpa enbart skrovet och sedan komplettera med originaldelar för att ta till vara på jollens mer avancerade egenskaper.
Fakta O’pen Bic
Längd: 2,75 meter
Bredd: 1,14 meter
Vikt: 45 kg
Segelyta: 4,5 kvadratmeter
Masthöjd: 3,9 meter
Pris: cirka 25 000 kronor