Ny svensk succé i Silverrudder – ensam Svanberg är stark

Fjärde segern med samma båt i samma klass i stentuffa ensamkappseglingen Silverrudder. Nu undrar vi – vad är du byggd av för specialvirke Per Svanberg?

Silverrudder-Fareast-inledning
Per Svanberg kammade hem segern i Silverrudder 2024 med sin modifierade Fareast 31:a.

Han erkänner det utan omsvep. Den fjärde segern i ensamkappseglingen Silverrudder tog på krafterna så pass att Per Svanberg drogs med feberfrossa, kramper och tappad känsel i fingrarna dagarna efter målgången. Men så är det också en särdeles tuff utmaning. Racet som sträcker sig runt hela Fyn i Danmark tog honom 24 timmar, 18 minuter och 58 sekunder att fullfölja. Detta i klassen kölbåtar på 30-35 fot.

Ingen mat eller sömn

Vad det sedan innebär att segla singelhanded, eller ensam på ren svenska, vet de flesta i teorin. Minimalt med sömn och mat och maximalt med anspänning så länge man själv, båten eller racet varar. I fallet med Per Svanberg innebar 2024 års upplaga av detta kraftprov ingen sömn alls och endast endast kaffe, energidryck, powerbars och adrenalin som bränsle.

Är det segerreceptet?

– Nej, det kan jag inte påstå – så kör nog de flesta – om jag bedömer att ett race kommer att ta cirka ett dygn och inte så mycket mer så brukar jag nöja mig med det, säger Per Svanberg.

Så vad är då segerreceptet?

– Jag seglar en väldigt snabb båt, en Fareast 31:a som egentligen är tänkt för kappsegling med sex eller sju personer ombord men som jag hanterar ensam. Den är visserligen minst i klassen, men har stor potential. Det är väldigt fysiskt krävande men det kan gå riktigt fort. Sedan är det inte en Fareast 31:a rakt av utan en båt med vissa modifieringar.

Vattenbarlast och grejer typ?

– Vattenbarlast absolut, men så har den fått kolfibermast istället för en mast i aluminium samt en lättare kölbulb. Och så…

Ja?

– …och så har vi flyttat fram rodret 1.2 meter. Dels för att ändra båtens balans och för att optimera båtens kryssegenskaper samtidigt som det gör rodret mindre utsatt för ventilation. Ett roder som ventilerar både bromsar och tappar kraft och jag kan pressa båten hårdare

Du sa ”vi”?

– Ja, det är där som seglargurun Jimmy Hellberg kommer in i bilden, ett fullblodsproffs som verkligen kan sin sak. Han har en makalös förmåga att kräma ut fart i båtar. Han har haft stor påverkan på detta projekt. Det var han som rekommenderade båttypen, coachade vid inköp av segelgarderob, designade bulben och rekommenderade mig att flytta fram rodret.

Båten i all ära men du då ? Man fattar ju att även du kan din sak?

– Ja, jag har väl snappat upp en del förvisso och jag kommer från windsurfingen från början och har i stora drag hittat till kölbåt via segling med Albin Express och Omega 36.

Tre segrar i Silverrudder sedan tidigare – då kom väl inte den fjärde segern som en fullständig överraskning?

– Nja fast denna satt långt inne. Det fanns ett tiotal konkurrenter (av 135 startande reds. anm.) som jag ansåg vara riktigt farliga. Många med vattenbarlast och stora segelgarderober. Men det gick vägen.

Vad gjorde du som de andra inte gjorde?

– Största grejen var att jag tog mig runt ett vindhål i Lilla Bält där det också fanns luriga strömmar att fastna eller till och med backa i.

Per Svanberg på offensiven redan från start i 2024-års upplaga av Silverrudder. Se videoklippet!

Några misstag?

– Ja jag underskattade sjöbriseffekten vid Stora Bält, hamnade i vindhål tappade ledningen och rasade ner till 33:e plats. Sedan hade jag lite flyt med halvvindar och undanvindar där jag mer eller mindre konstant lyckades hålla 10-13 knop norr om Fyn under natten. Med det tog jag mig upp i ledningen igen som jag höll hela vägen in i mål.

Och nästa år är du redo att kamma hem segern igen?

– Nej.

Nej?

– Nej, jag måste ladda ett par år eller så – minst. Årets race tog verkligen på krafterna, avslutar Per Svanberg.