Servicenivån hos Sveriges premiumvarv
Najad säljer några av Sveriges dyraste segelbåtar. En del av priset går till efterservicen. Här berättar varvet om sin uppfattning av kundvård.
Ju större båten är desto längre och viktigare är själva processen. Från broschyrer, mässbesök, provsegling, samtal med säljare, samtal med andra båtägare, ytterligare funderingar, det slutliga båtvalet, val av utrustning och egna önskemål. Man följer bygget av sin båt från byggstart till leverans. Så långt är allt gott och väl. Men sen då? När båten är levererad, varvet har fått sina pengar och säljaren hastar vidare till nästa kund? Är varvet något att hålla i handen då?
Hur är det att äga en Najad?
– Vi tar vid när båten är levererad, från det att kunden har fått nyckeln och seglar iväg. Varvet har ansvaret under byggtiden, sedan tar vi vid de resterande 40 åren, eller hur länge nu en Najad lever. Det är ingen som vet det ännu. Det vi gör i grunden är att vinterförvara båtarna. Kunden lämnar båten på hösten och hämtar den på våren. Vi går igenom vad som behöver göras och under vintern gör vi det. Och då menar vi allt, alltså inte bara den vanliga bottentvätten och konserveringen. Vi blästrar bottnar, lackar om skrov, byter teakdäck, byter motorer, reparerar efter grundstötningar, you name it. Vi står för fullservice, och tar hand om våra kunders behov och önskemål på ett enkelt och smidigt sätt. Båtägaren lämnar nyckeln till båten och vi tar in den i hallen. Vi har avfuktare i hallarna, luftfuktigheten är aldrig över 50% så man kan ha allting kvar i båten. Dynor och sängkläder, till och med knäckebröd. Hallen är mycket torrare än båten så den är ett antal kilo lättare när det är dags att sjösätta. Den dagen han vill hämta båten så ska den vara klar.
Brukar det vara några problem med båtarna när de kommer in?
– Jadå, det vanligaste är grundstötningar, det finns dom som har gått på grund flera gånger under en säsong. Går man på grund så händer det att saker går sönder, det gäller alla båtar, och det konstiga är att de bara har gått i fyra knop säger de, ibland två. Jag har ofta funderat på hur stora skador det kan bli när man går på i låg fart men någon gång händer det att båtägaren säger att han gick på i full fart och flög rätt fram. Då stämmer också skadebilden. Ofta är det frun eller sonen eller någon annan som har styrt när det händer något. Säger dom. Det blir många dråpliga historier.
Hur är kvaliteten på båtarna?
– De gamla båtarna har mycket hög kvalitet, det är väl beprövade konstruktioner och lösningar. 373:an t ex är det nästan aldrig något fel på. Det ska möjligen vara någon pump som kan ha gått. De nyare båtarna är också av hög kvalitet men de är mer komplicerade och då är det också mer som kan krångla.
Någonting som vi har märkt är att man ibland köper en något för liten båt och vill ha in så mycket som möjligt. Om du pressar in för mycket saker i en båt som är snäppet för liten så får inte allt plats som det ska och då funkar det inte riktigt. I stället för att köpa ett snäpp större båt och få bättre plats med till exempel elverk och större vattentank och att slippa kompromisser.
Men det är det som är vårt jobb, att lösa problem och rätta till brister.
Känner ni att kunderna är tillfreds med det?
– Ja herregud, annars kommer de tillbaka fortare än du anar. Är det ett segel som fastnar i Kyrkesund är det bara att åka dit. Då händer det att vi får ett glatt mail, ”tack för en bra service”. Vi ska hjälpa till att behålla båtens värde och kunden glad tills han eller hon köper en ny båt. Vi vet flera som kommer tillbaka därför att servicen funkar bra. Det är också vårt kvitto på att vi gör ett bra jobb. En sådan här båt är en komplex produkt där mycket ska fungera. Du gör ditt eget vatten, du gör din egen ström på flera olika sätt, någon skakar båten konstant i tre veckor, det händer aldrig med ett hus. Det hoppar, flyger och far och det är väldiga krafter inblandade. Går du över Bisquaya så är det långt till land och då ska det bara fungera. Numera kan kunderna nå oss var de än är, de kan ringa från Antarktis och säga att ”vi har ett läckage” och då måste vi fixa det. En tamp i propellern kan kröka axeln eller ”vi behöver en lagerbock i Bahamas om två veckor”. Sånt händer. Det handlar inte om reklamationer, det händer saker under resans gång som måste åtgärdas på ett snabbt och smidigt sätt oavsett var man befinner sig. Tack vare vår byggpärm har vi bra koll på varenda båt och vet vad som ska göras när något händer.
Om ni upptäcker återkommande fel kan ni ge feedback till produktionen då?
– Absolut, vi har många båtar under en vinter så vi får en väldigt klar bild. Blir det återkommande fel från flera båtar så kan vi ge besked till produktionen så att det åtgärdas vid tillverkningen. Vi får också tips från båtägarna på bra saker som vi kan ta vara på och skicka vidare. Jag pratar väl alldeles för mycket i telefon egentligen men den input som vi får från båtägarna är oerhört värdefull.
Vad har hänt på utvecklingsfronten?
– De nya båtarna är mycket snabbare och mer lättmanövrerade, det är väl den största skillnaden mellan en ny och en gammal Najad. Den korta kölen gör att du snurrar mycket snabbare och med bogpropeller och rullsegel så blir även de stora båtarna mycket lättmanövrerade. Årets fluga är bogpropeller bak också, då snurrar man på en femöring och kan gå åt sidan också. Lätt som en plätt att lägga till.
Ska man segla jorden runt i en ny eller gammal Najad?
– Det spelar ingen roll, de stora båtarna går runt jorden hela tiden och dom är byggda för det. Fördelen med de nya båtarna är att de är helhydrauliska så att man alltid kan ha rätt segelsättning. Utrustningen är optimal, man kan reva tre procent eller fem procent, förr så var det två rev, sen var det inte mer. De nya båtarna är mycket enklare, man sköter det mesta från sittbrunnen och behöver inte springa upp på däck hela tiden.
Bortsett från att du jobbar på Najad, vilken båt skulle du själv valt om du hade råd?
– Vi har haft 13 Najader i familjen och jag har ägt en själv så det är väl svar nog. För mig är det ett självklart val. Jag har jobbat på andra varv också så jag har sett skillnaden. Det är stor skillnad när man går in på detaljerna.
Vad skulle ni önska för förbättringar på Najadvarvet?
-Vi skulle vilja ha en hall till. Vi skulle kunna göra mer om vi hade mer ytor och större kapacitet. Vi skulle kunna ha segelkurser, radarkurser, mycket sånt. Kunderna vill ha mycket, dom kanske vill hyra en skeppare för tre veckor. Vi har mycket bra grejor men vi har också en lång önskelista. Vi har en skyddad hamn så att vi kan rigga i stort sett vilket väder som helst men lite större djup hade inte skadat. Med alla båtar som vi hanterar plus båtarna i produktion så blir det många resor varje väg så visst, en egen väg skulle inte vara dumt, en Najadväg. Nu är det fullt i hallen med 112-114 båtar så nu får vi tacka nej.
Hur många är ni?
– På Customer Support är vi två tjänstemän som backas upp av dem som behövs från produktion och hamnkillarna. Ska vi byta teakdäck så är det våra specialister som gör det, likadant med alla andra arbeten. På åretruntbasis är det väl 10-12 man men många fler under höst och vår.
När jag lämnar en båt till er för vinterförvaring, vad ingår då?
– Först och främst upptagning, plocka ner riggen, segeltork, bottentvätt, transport, konservering av masten och motorn, båten poleras och bottenmålas, zinkanoder byts, vi lyfter på alla dynor, laddar batterierna. Och så sjösättning till våren, riggning, provkörning, vi går igenom alla instrumenten. Så ligger den där, klar för avsegling, i ännu bättre skick än när du lämnade den. Det är fullservice och vi brukar hålla dagarna. Utöver det så går vi igenom båten och lämnar offert på om det är något extra som vi tycker behöver göras.
Nu är det inte gratis att lämna på hösten och hämta till våren och låta Jimmy och hans gäng ta hand om dyrgripen. Runt 50 000:- för en 355 och 150 000:- för en 570. Dyrt vet jag inte men det är mycket pengar. Å andra sidan så är det ett stort värde som förvaltas och om båten är värd mer när man hämtar den på våren än när man lämnar den på hösten så är det väl en vettig investering.
Om det kommer in båtar med skador, t ex efter grundstötningar, hur gör ni då?
– Det är i regel försäkringsskador och vi har samarbete med så gott som alla bolag. Deras besiktningsmän följer arbetet noga. Vi hade en rejäl skada för ett år sedan när en båt fick en annan rätt i sidan och gjorde ett stort hål. Vi gör alla reparationer och alla renoveringar själva.
Det har hänt att kunder köper en gammal Najad som vi har renoverat till nyskick och det är en speciell känsla, både för oss och kunden. Senast i somras kom två norrmän fram till en båtägare och gratulerade till den nya båten. ”Den är inte så ny, den är från 1988.” – ”Nänä, det ser vi ju att den är helt ny”. Han fick ta med sig gubbarna ner i båten och visa på nummerplåten att den var från 1988. Ibland är det lite kul när folk inte tror på en. Det blir en speciell familjär känsla när man lär känna kunderna ordentligt och till och med kan namnet på hunden. Då är det kul att jobba.
Många tycker att det är idiotiskt att lägga mycket pengar på en gammal båt men jag brukar säga att det kan jämföras med en fin sportbil från femtiotalet. Visst är det kul att åka omkring i en gammal jättefin pärla. Det är roligt att se hur stolta de är. Då blir vi också extra stolta för det är det jobbet vi kan, att få en gammal båt i skick som ny.