Motorjätten ger grönt ljus för ren HVO-diesel
Debatten om användningen av HVO100 i dieselmotorer är verkar aldrig ta slut. Nyligen annonserade motorjätten Yanmar att alla motorer i deras nuvarande produktion godkänns för biobränslet.
Dieselvarianten HVO100 är ett ämne som alltid väcker åsikter. Det förnybara, kemiskt framställda alternativet till vanlig diesel sägs minska koldioxidutsläpp med upp till 90 procent. Vissa tillverkare har dock hittills varit försiktiga med att ge tumme upp för användning i deras motorer.
En av dessa japanska motorjätten Yanmar.
Nu tycks dock tillverkaren mjukna i sin inställning till just HVO100. Under båtmässan i Cannes kungjordes att alla Yanmars motorer som fortfarande är i produktion för såväl motor- som segelbåtar certifieras som kompatibla med det förnyelsebara bränslet.
Läs även:
Stort kliv i satsningen på vätgas och bränsleceller
Yanmar satsar på vätgas och bränsleceller
Dieseln kan komma att kosta 30 kronor per liter
Enligt tillverkarna ska inga modifikationer till motorernas basutförande behöva göras, det ska vara så enkelt som att tanka och sedan köra.
– Detta godkännande av HVO och andra alternativa bränslen är ett viktigt steg i vår energiövergångsstrategi. Det ger våra kunder möjlighet att dra nytta av våra nuvarande produktmodeller men med mer klimatsmarta bränslen, skriver Floris Lettinga, försäljnings och marknadsföringsansvarig för Yanmar Marine i ett pressmeddelande.
Enligt företaget så är detta ett första steg för många som vill gå över till en mer klimatneutral sjöfart.
– Samtidigt som Yanmar rör sig mot el- och hybridlösningar vill vi fortsätta att tillhandahålla hållbara alternativ till olika sorters båtmänniskor och deras färd mot mindre klimatpåverkan. För många av dessa är HVO ett alldeles utmärkt första steg.
Både ris och ros
Medan förbränningen av HVO100 i jämförelse med konventionell diesel släpper ut en försumbar mängd koldioxid har användandet av biobränslet också mötts av kritik. Framställningen av HVO100 som klimatneutralt har av vid flera tillfällen avfärdats som greenwashing av miljöorganisationer.
Det har vid upprepade tillfällen slagits larm om förekomsten av palmolja i HVO100 som sålts i Sverige. En råvara som många menar har lika stor påverkan på klimatet som utsläppen från vanlig diesel. Det finns även de som menar att det biobränsle som kommer från svenskt skogsbruk bidrar till försvinnande kolsänkor vilket i sin tur slår ut klimatvinsten med fordon som drivs på HVO100.