Linjett 39 – första intrycken från testen
Den som är ute efter ett ”strykjärn” till segelbåt med raka skrovsidor, rak stäv, chines och extremt bred akter får leta vidare. Linjett 39 håller stilen och gör det bra. Här är Claes Olivecronas första intryck från testen.
Året var 1906 när LM Ericsson beställde tre 8,5 meters motorbåtar i ek. Det var också här någonstans som båtproduktionen på Rosättra Båtvarv tog fart på allvar.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Linjett 39 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!
Sedan dess har man överlevt allt från världskrig till pandemier och gjort det med den äran. Hela tiden med anpassning till skiftande krav. Eller ”genom att vara modern utan att hänga på trender”, som man utrycker det på sin hemsida.
Så, Claes Olivecrona, är detta med tradition något som märks på nya Linjett 39?
– Ja det kan man säga. Den här båten är helt befriad från raka skrovsidor, köttbullestäv, chines och annat som är högsta mode för tillfället.
Så det är ingen snabbseglare?
– Jo, på sitt sätt. Man kan säga att den är anpassad för ett specifikt användningsområde. Är man ute efter en båt med gott om plats för åtta personer för vilda surfar på slörarna får man leda vidare. Här snackar vi om en något smäckrare båt som är anpassad för våra skärgårdar och som inte nödvändigtvis tvärstannar bara för att det blir stiltje i ett trångt sund. Den har en inneboende levande kraft som är mäktig. Undanvind och friska slörar är ju inte allt.
Se också:
Nya Linjett 39 – bättre byggteknik ger mer rymd
Se när Linjett smäller på grund med sin nya 43-fotare
Linjett bygger eldriven 34-fotare
Du låter ovanligt entusiastisk?
– Ja, fattas bara. Förutom sina fina seglingsegenskaper så har den också en inredning i världsklass som man bara kan få på Rosättra Båtvarv. Ja – och på Orust. Och i finska Jacobstad. Och i Newport. Och – ja du fattar – den är något alldeles extra.
Fler intryck?
– Ja massor, men jag sparar det till testen.
Så vi avslutar här?
– Nja, jag kan också säga att ju mer jag lär känna båten desto mer framstår den som en av mina personliga favoriter i cruising-klassen. Ett hett tips är att hålla ögonen öppna när testen publiceras inom kort. Håll ut, avslutar Claes Olivecrona.