Konsten att vända på världens största slup

Bygget av det som ska bli världens största slup nådde en spektakulär och viktig milstolpen när skrovet skulle vändas.

Världens största slup kräver stora resurser för att kunna hanteras under bygget.
default

En imponerande pjäs – det ska sägas – och en minst lika imponerande manöver när det nu var dags att vända på skrovet. Ett precisionsarbete som utfördes med hjälp av fyra lyftkranar av större modell.

Royal Huisman Project 410, som bjässen heter, är ingenting mindre än världens största slup, eller enmastade segelbåt om man så vill. När den är färdigbyggd kommer den att mäta 85 meter.

Det man hade att hantera under skrovvändningen var dock ”bara” 61 meter. Nu återstår alltså att rulla in skrovet i bygghallen igen och att komplettera det med det 24 meter långa förskeppet. förskeppet.

I övrigt är informationen knapphändig. Vem sommer att segla omkring med detta aluminiumbygge i två plan är oklart. Likaså var i världen som Project 410 kommer att röra sig.

Trots att varvet är vant att hantera stora båtar var bygghallen tvungen att förlängas innan bygget påbörjades.