Jungfrutriangeln 2007
Foto: Per Englund
I år var det premiär med en IMS-klass och den samlade 13 anmälda. Till start kom dock endast 9. Förmodligen avgjordes detta av den starka vinden som fick några underbemannade båtar att avstå. Men kul hade vi. Det blåste på ordentligt.
Så var årets sista bokade kappsegling avklarad! Jungfrutriangeln, som seglades i helgen, arrangeras av Trollbäckens Båtsällskap och består av tre bankappseglingar ute på Jungfrufjärden i Stockholms skärgård. Denna segling utgör TBS klubbmästerskap och de har sedan många år kört denna segling enligt LYS. I år var det premiär med en IMS-klass och den samlade 13 anmälda. Till start kom dock endast 9. Förmodligen avgjordes detta av den starka vinden som fick några underbemannade båtar att avstå.
Men kul hade vi. Det blåste på ordentligt, vilket passar oss bra. Vinden låg stadigt på ca 20-22 knop. Det var dock väldigt byigt (upp till ca 28 knop) med stora vindvrid i byarna och vi hade p.g.a detta en del problem i manövrarna, fr.a med spinnsättningar och gippar. Jungfrutriangeln har en väldigt kul bana då den sista länsen inte avslutas med vanlig målgång utan en rundning varefter man har en kort halvvind (ca 200 m) till mållinjen. Detta ger lite mer action ända till slutet på racet och det var riktigt skoj. Mer sånt!
I första racet startade jag dåligt (alldeles för sen) och det tog dessutom tid att få koll på krysstrimmet, så vi tappade ytterligare och slutade 6:a, nästan 4 1/2 minut efter vinnaren (Axile) på beräknad tid.
I det andra racet startade vi betydligt bättre och hade börjat få koll på krysstrimmet. Men efter halva andra länsen orsakade den snabbvridande vinden i kombination med ett par sekunders ouppmärksamhet från mig som rorsman en kinesgipp (i ca 24 knops vind) samt därefter ett par ?vanliga? slänggippar med storen i efterarbetet. I en sådan slänggipp fick vi demonstrerat vilka krafter som är i rörelse, då storskotet i gippen fastnade runt kompassbågen (gjort av rostfritt rör á la pulpit) och helt sonika slet med sig hela bågen med bult och allt. Kompassen lossnade ur sitt fäste och flög som en kanonkula ut i havet medan bågen landade i sittbrunnen. Avslitna bultar och gapande hål i fästena vittnade om krafterna. Ingen gjorde sig dock illa, som tur var. I andra racet kom vi p.g.a dessa malörer sist, men vi hade i alla fall krympt avståndet till vinnaren (Wiklunds) till ca 2 1/2 minut på beräknad tid.
I tredje racet hade vinden vridit ordentligt vänster så det var ca 40-50 grader(!) babordsfördel, visserligen på en rätt så kort startlinje, men ändå. Vi beslutade att starta för babords halsar uppe vid pinnen även om det innebar risk för att få ducka några styrbordsbåtar. Strategin gick hem och vi fick till en mycket bra start med bra fart över linjen och trots att vi fick ducka ett par båtar hade vi en knapp ledning som vi därefter utökade då krysstrimmet nu var bra på plats. Ett timglas i en tidig gipp på andra länsen drog dock ned farten en hel del och vi försökte köra safe genom att inte bära spinnaker efter halvvindsmärket mot mål. Så här i efterhand skulle vi förstås ha gjort det. Vänstervridet gjorde att vi hade ca 130-140 grader TWA vilket hade fungerat utmärkt med spinnakern uppe. Dock var det lika bra att få ned den eftersom vi ändå hade timglas. Vi vet inte om det hade ökat på vår fart tillräckligt mycket, då de mindre båtarna fick mycket bättre tryck under sin läns, medan vi hade lägre tryck då än under de tidigare länsarna. Tre X-332:or dök in inom 9 sekunder och vi blev fyra, ca 1 1/2 minut efter vinnaren (Axile) på beräknad tid, men eftersom vi var 5 minuter före alla andra i mål fick vi i alla fall med oss skottet att glädjas åt!
Stort grattis till Harald Axling och besättningen på Axile till segern! Grattis också till 2:a-pristagarna Wiklunds (Mats Victorin m besättning) och Malin (Patrik Forsgren m besättning) som blev 3:a!
Vi blev totalt 5:a och lade ytterligare erfarenheter till banken för framtiden. Stort tack till TBS för arbetet att skapa en IMS-klass och hoppas att vi får komma tillbaka nästa år!
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
Foto: Per Englund
IMS
Plac | Båtnamn | Båttyp | Skeppare | Delresultat | Poäng |
1 | Axile | X-332 | Harald Axling, SÄSS | 1-2-1 | 4 |
2 | Wiklunds | X-332 sport | Mats Victorin, Täby | 4-1-3 | 8 |
3 | Malin | First 36.7 | Patrik Forsgren, Täby | 3-3-6 | 12 |
4 | Aida | First 40.7 | Lennart Evrell, KSSS | 2-5-7 | 14 |
5 | Condevor | Grand Soleil 43 | Patrick Lindblom, Täby | 6-8-4 | 18 |
6 | Farr Ahead | Farr 31 IMS | Robert Lidqvist, KSSS | 7-6-5 | 18 |
7 | Lady X | X-332 | Peder Cederschiöld | DSQ-4-2 | 20 |
8 | Julia | Finngulf 31 | Patrik Frisk, SEBK | 5-7-8 | 20 |
9 | Matrisen | X-37 | Robert Szabo, Uppsala | 8-DNS-DNS | 36 |
10 | Runaway | Christian Wennberg | DNC-DNC-DNC | 42 | |
Le Studio | First 36.7 | Hans Broman, Åkersberga | DNC-DNC-DNC | 42 | |
Comvision | IMX-38 | Lars-Ola Nordqvist, KSSS | DNC-DNC-DNC | 42 | |
Xplorer | X-332 | Per Lundqvist, KSSS | DNC-DNC-DNC | 42 |
LYS
Plac | Båtnamn | Båttyp | Skeppare | Delresultat | Poäng |
1 | Vision | X-95 | Åhman/Brauer, ÖHBK | 3-1-1 | 5 |
2 | Ninja | Carrera Helmsman | Iwa Wasberg, TRBS | 1-2-3 | 6 |
3 | Allwina | Linjett 33 | Conny Sparrwardt, TRBS | 2-3-2 | 7 |
4 | Lisskulla | Scampi | Jan Zaar, EBK | 6-4-4 | 14 |
5 | Valkyria | First 31.7 HR | Göran Ricking, TRBS | 4-5-6 | 15 |
6 | Ricki-Ticki | Bavaria 38 Match | Tord Lindqvist, LjBS | 5-6-5 | 16 |
7 | First Class 10 | Mikael Eriksson, TRBS | 9-7-7 | 23 | |
8 | One Off | Olle Lindström, TRBS | 8-DNS-8 | 29 | |
9 | Alexandra | Maxi 777 | Håkan Andersson, ÖHBK | 7-DNS-DNS | 33 |
10 | Annarella | Arcona 321 | Carl-Magnus Broström, SARK | DNC-DNC-DNC | 39 |
Sisu | M 30 | Jan Söderberg, GSS | DNC-DNC-DNC | 39 | |
Idefix | Albin 78 | Kent Sparrwardt, TRBS | DNC-DNC-DNC | 39 |