Jens 28 - ny svensk hybridbåt
Sveriges första serietillverkade hybridbåt – Jens 28 HHC – presenteras på Båtmässan i Göteborg. För konstruktion och design står Jens Östmann och Peter Norlin som har hämtat inspiration från CG Petterssons och Gideon Forslunds halvplanande, lättdrivna skrov.
Efter ett helt yrkesliv i segelbåtarnas tjänst har Jens Östmann skapat sin egen drömbåt. Båtmässan i Göteborg är först med att presentera Sveriges första serieproducerade hybridbåt.
Under vintern har den första båten testats i vattnen utanför Stenungsund och till våren kommer de första båtarna vara klara för leverans.
Konstruktörerna bakom båten är Peter Norlin och Jens Östmann som tillsammans skapat klassiska segelbåtar åt Sweden Yachts i över trettio år, nu har de skapat sin första motorbåt.
Jens 28 är en båt som förenar modernt tänkande med kunskaper från CG Petterssons och Gideon Forslunds tid. Resultatet är en miljövänlig 28 fots motorbåt som trivs lika bra i alla farter mellan 0–18 knop.
Båten drivs av en 75 hp dieselmotor från VolvoPenta samt en elmotor från OZ-marine.
Här en rapport från jungfruturen utanför Stenungsund:
Med ett extremt lättdrivet skrov, miljövänlig volvo-pentamotor med segelbåtsdrev samt elmotor från OZ-marine susar hydro-hybriden ”Jens 28” fram genom sundet. Det är inte en helt färdig båt vi får åka med i, mycket återstår, men testkörningarna visar att konstruktionen håller vad den lovar.
Jens 28 är en 28 fots motorbåt som saknar planingströskel, det vill säga att den går lika plant och bekvämt i fem knop som i 15 knop.
– Det bästa från förr möter det allra modernaste i teknik, säger båtkonstruktören Jens Östmann och ler när han drar på gasen utanför Stenungsbaden.
”Det bästa från förr” är båtens skrovform, undervattensskrovet är av samma typ som de gamla smala båtarna som ritades av bland andra CG Petersson och Gideon Forslund. De hade endast tillgång till relativt svaga motorer och konstruerade följaktligen så lättdrivna skrov som möjligt, något man har tagit fasta på vid utformningen av Jens 28:an. Resten av båten, från vattenlinjen och upp är av allra modernaste snitt.
Det är nästan lite kusligt när han slår av dieselmaskinen och går över till elmotorn, vi kör helt ljudlöst i fem knop genom ett kylslaget sund, man kan höra hur människor på Stenungstorg pratar med varandra, sjöfåglarna bryr sig inte om oss, man får en helt annan upplevelse av havet.
Inga avgaser eller motormuller stör intrycken av ett frostnupet Stenungsund. Väl utanför femknopsgränsen blir det andra bullar, den utlovade upplevelsen att båten bara skall gå fortare och fortare utan att stegra sig för att slutligen plana infrias helt och fullt. Det går från styrfart till fullt blås utan att det märks annat än på fartvind och motorvarv.
Båten har en mycket bekväm gång i vattnet, den är lättmanövrerad, har liten svängradie och går i princip att fickparkera tack vare en förvånansvärt effektiv bogpropeller.
Nu återstår diverse finjusteringar av motorer och propellrar för att uppnå det eftersträvade resultatet: en miljövänlig motorbåt som inte ger avkall på varken design, komfort eller sjövärdighet.
Efter avslutade körtester skall båten på land igen och arbetet med däck, inredning och kabin skall påbörjas, även här skall kombinationen miljöhänsyn och användarvänlighet vara vägledande när det gäller materialval och design.