Heyman 34 Sport – första intrycken från testen
Född ur ett forskningssamarbete mellan Heyman Yachts, Chalmers och SSPA. Bara en sådan sak. Men nu undrar vi vad mytomspunna Heyman 34 Sport går för i verkligheten. Här är första intrycken från testen.
Inte helt överraskande har ovan nämnda forskning gått ut på att finna snabbast möjliga skrovform där det färdiga resultatet, Heyman 34 Sport, eller Celeste 34 Sport som den hette tidigare, lär vara något alldeles extra.
Bland annat talas det om den ovanliga egenskapen att denna kölbåt inte är begränsad av sin skrovlängd. I smult vatten har hon enligt uppgift seglat i upp till 16,74 knop konstant fart, och hon har potential för mer. Hon är alltså tillräckligt lätt för att kunna nå planing.
Så, Claes Olivecrona, är denna båt ett unikum när det gäller seglingsegenskaperna?
– Unikum är ett stort ord som jag kanske inte är beredd att använda – ännu – men det kan bero på vädret. Det blåser högst måttligt men jag anar en jädrans potential, säger Claes.
Du låter entusiastisk?
– Ja, fattas bara. Gabriel Heyman som har ritat båten är en klurig gubbe och det märks vart man än vänder sig. Ta däckslayouten och det sätt som trimtampar och linor är dragna på. Man har helt enkelt tänkt både ett och två varv extra.
Vad mer?
– Jo, sedan gillar jag att båten är ritad på beställning åt en lika klurig gubbe och hans specifika önskemål. På så sätt har man kunnat strunta i allt vad mätregler heter. Ej heller har man tvingats dra i handbromsen för att lösningar och detaljer ska passa in i långa serieproduktioner eller så. Även det märks tydligt. Därför är båten också befriande kompromisslös.
På vad sätt?
– Den är helt och hållet avsedd för snabb segling med få händer. Punkt.
Fler tidiga intryck?
– Ja, det första jag hade märke till var att båten är väldigt snygg med harmoniska linjer. Vi får se om jag för medhåll av Hamnens följare gällande detta. Det är också kul att den är eldriven. Där fick vi också några upplevelser som jag kommer att dela i testen.
Finns det inga plumpar i testprotokollet?
– Jo absolut, men de avslöjar jag när vi släpper testen inom kort. Då bjuder vi också på en demonstration av barlastankarna som fylls och töms på ett minst sagt sinnrikt sätt och som håller båten styv och upprätt. Det är för övrigt bara en i raden av alla snitsiga lösningar och finesser ombord, avslutar Claes Olivecrona.
Se också:
Celeste 34 Sport – ny svensk racer