Haveri i hårt väder – stort räddningspådrag i helgen

Påskhelgen blev en händelserik sådan för Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet i Karlskrona. Under lördagsmorgonen kom ett larm om en havererad segelbåt 50 minuters färd ut från hamn. Se klippet från räddningsinsatsen i slutet av artikeln.

Segelbat-haveri-sjonod-ssrs-kustbevaknignen
På bilden som är tagen från Sjöfartsverkets helikopter ser man hur ett av handelsfartygen ger lä från sjögången till den havererade segelbåten. Foto: Sjöfartsverket

Det var på påskaftons morgon som Sjöfartsverkets nationella Sjö- och flygräddningscentral, JRCC, fick in ett larm om en havererad segelbåt utanför Blekinges kust. Båten på 42 fot och under polsk flagga hade i det hårda vädret förlorat sin mast.

Besättningen på segelbåten slog snabbt larm via sin VHF men till följd av mastbrottet var räckvidden begränsad. Till slut uppfattades ändå nödropet av ett förbipasserande handelsfartyg som i sin tur kunde slå larm till JRCC.

Vid olycksplatsen, sydost om Utklippan, blåste det friskt med en vindstyrka uppemot 12 meter per sekund från nordost vilket gjorde sjögången minst sagt besvärlig med en våghöjd på cirka tre meter. Fartyget som mottagit nödropet satte snabbt kurs mot den havererade segelbåten tillsammans med ytterligare ett handelsfartyg. Samtidigt lämnade Sjöfartsverkets SAR-helikopter, Kustbevakningens fartyg Triton, Sjöräddningssällskapet på Hasslö och ett fartyg från Marinen Karlskrona.

Då både skadeläge hos besättningen och båtens situationen initialt varit oklar satte räddningsinsatsen genast hög fart mot olycksplatsen.

Läs även:
De prisas för sin livsavgörande räddning till sjöss
Sjönöd – tydlig minskning av antalet utryckningar förra året

Väl framme så lade sig ett av de båda handelsfartyget nära segelbåten i lovart för att skapa lä och i sin tur göra situationen för besättningen ombord på segelbåten lugnare. Allt eftersom tiden gick blev situationen mer tydlig. Segelbåten hade gjort sitt bästa för att få loss den fallna masten men delar av riggen hade snott sig om propellern.

Masten hade i den hårda sjögången kommit in under skrovet och fick klippas bort för att frigöra segelbåten. Väl fri kunde haveristen gå för egen maskin till säker hamn i Karlskrona under ledsagning av Kustbevakningens kombinationsfartyg Triton. Lyckligtvis kom inte någon till skada vid haveriet.