Hårdare tag mot stöldligorna – men mycket arbete kvarstår
I en ny lagrådsremiss föreslår regeringen att införa det nya brottet utförselhäleri. Ett brott som ska segla upp som en topprioritering hos Tullverket. Men samtidigt finns det oro att förslaget blir tandlöst när motorer inte går att identifiera.

Mellan åren 2019 och 2021 anmäldes cirka 5 400 stölder av båtmotorer. Av dessa uppskattar polisen att nio av tio stölder gjorts av internationella brottsnätverk.
Nu hoppas man att ett nytt förslag om skärpta åtgärder mot utförsel av stöldgods inte bara ska kunna göra det lättare för brottsbekämpande myndigheter att upptäcka brotten utan att även lagföra skurkarna.
I lagrådsremissen har man föreslagit ett nytt brott som ska komma att kallas utförselhäleri där någon som finns skyldig till detta riskerar fängelse i upp till två år. Om brottet anses vara grovt tillämpas istället en straff om minst sex månader i fängelse och högst sex år.
När regeringen lämnar över remissen till Lagrådet föreslår man samtidigt att det nya brottet ska ingå i Tullverkets huvudsakliga uppdrag.
Andra har också läst:
Experten: Välkommet men mer behövs
Även om förslaget kommer att vara en del av lösningen kommer mer att behövas för att faktiskt kunna lagföra brottslingarna. Viktor Eklöf är utredningsinspektör på Larmtjänst med specifikt ansvar för båtrelaterade brott. Han ser gärna att man skulle komplettera med ett båtregister för att få full effekt gällande stölder av utombordsmotorer och båtar.
– Det är ett efterlängtat förslag, så är det. Nu får Tullverket möjlighet att göra kontroller och lagstiftningen är på plats. Det är onekligen bra, säger Viktor Eklöf och fortsätter:
– Men det kvarstår fortfarande frågor hur man ska konstatera att godset är stulet. Vi saknar fortfarande ett båtregister i Sverige och utan det så blir det svårt efterforska stöldgods som inte finns anmält som stulet.
Idag vilar hoppet på att de polisanmälningar som gjorts av drabbade båtägare innehåller motorns unika identifikationsnummer alternativt uppmärkt med någon form av stöldskyddsmärkning.
– Tillräckligt med information i en anmälan är idag är en förutsättning för att Tullverket ska kunna agera och att lagen ska ha den effekt man önskar. Annars är det omöjligt att veta vad som är och inte är stulet eller vem stöldgodset tillhör.