Här är världens första vätgasdrivna crusingkatamaran
Är vätgashybrider framtidens drivlinor inom båtliv? Det verkar i alla fall katamarantillverkaren Fountaine Pajot tro. Nyligen lanserade de världens första crusingkatamaran med en bränslecell för vätgas ombord.
Nu är den här – världens första vätgasdrivna crusingkatamaran. Fountaine Pajot, varvet bakom katamaranen, har under de senaste åren försökt hitta nya lösningar för att få ner koldioxidutsläpp.
Det är inte heller första gången som varvet tar ett intitiativ som detta. Redan 2019 gav tillverkaren tillsammans med Volvo Penta ut en helelektrisk segelkatamaran som visades i under båtmässan i Cannes. Dessvärre blev projektet kortlivat när chartermarknaden tog en rejäl törn under coronapandemin.
Men nu tar man nya tag igen.
Det nya så kallade Smart Electric-systemet är en drivlina i hybridkonfiguration som satts in på Fountaine Pajots tredje och fjärde största modeller av katamarer, Aura 51 och Samana 59.
Se även:
SeaBubbles – svenska bärplansbåten satsar på el och vätgas
Volvo Penta: Utvecklingen i båtbranschen går rekordsnabbt
Nya gotlandsfärjan gör 35 knop på vätgas!
Driften är anpassningsbar till tre lägen.
I det fullelektriska läget laddas batterierna av solpanelerna som på 59-fotaren täcker hela 42 kvadratmeter av däck-, och soltaksytan på katamaranen. Men det är först i det andra läget är där vätgassystemet kommer in. Med hjälp av en bränslecell med en kapacitet på 70 kilowatt tillförs elektricitet till elmotorerna. En av många fördelar med bränslecellerna är att de har ett klimatneutralt utsläpp och dessutom en tre gånger så lång uppskattad livslängd som en motsvarande dieselgenerator.
Som en back-up har båtarna även utrustats med en dieselgenerator då påfyllnad av vätgas ännu inte är vida tillgänglig.