Framtidskonceptet Vela – trimaran som containerfartyg

Efter månaders planering och ritande har teamet bakom Velas fraktrimaraner tagit fram en ritning. Första båten ska sjösättas och trafikera Atlanten redan 2025. Men först måste fler rederier våga ta steget.

vela-trimaran-frakttrimaran
Kan teamet bakom Vela ha rätt i att framtidens containerfartyg är trimaraner?

Projektet Vela är sannerligen vad man kan kalla en vision. Teamet bakom det minst sagt ambitiösa målbilden vill se en första modell sjösatt redan under 2025. Efter det är man hoppfull om att vid 2028 kunna sjösätta ett fartyg var 9:e dag.

Man lovar dessutom snabbare överfarter än med konventionella skepp då lossningen ska gå betydligt mycket fortare enligt företagets egna beräkningar.

Bakom rodret står en grupp fransmän och bland dessa den namnkunnige François Gabart, vinnare av seglingstävlingen Vendée Globe 2012 och dessutom världsrekordhållare för snabbaste jordomsegling gjord på egen hand.

Bakom teamet står även den välkända marinarkitektfirman VPLP Design som ligger bakom flera världsrekordhållande konstruktioner.

Läs även:
Vilhelm vill locka fler unga till yrkessjöfarten
Grönt ljus för ny farled mellan Landsort och Södertälje
Cirkeln är sluten – seglande fraktfartyg gör comeback

Projektet drivs av visionen att reducera utsläpp från sjöfarten och röra sig mot en utsläppsneutral fraktfartygssektor. Detta vill man göra genom att inte binda leveranser till och från stora hamnar. Med trimaranerna hoppas man nämligen kunna plocka upp varor betydligt mycket närmre den plats de tillverkats på för att lämna samma varor närmre den plats de säljs på.

Men än finns en del hinder att ta sig över

Att revolutionera och ställa om en hel handelssektor är ingenting som görs i en handvändning. Det är även där vi hittar första utmaningen för teamet bakom Vela.

– Det är fortfarande en lång väg kvar. Vi måste övertala lastare och investerare att börja bygget. Vi tror att användning av vind för att driva fraktfartyg kan hjälpa att få bort sjötransporter från fossila bränslen. Med Vela vill vi bidra på vårt eget sätt till denna förändring, skriver François Gabart på sin Facebooksida.

Om vi kommer att få se en frakttrimaran innan 2025 är över återstår att se men projektet är minst sagt spännande.