Följ trafiken till sjöss live med AIS
Nyfiken på sjöfartstrafiken när du tar en paus på jobbet eller är hemma?
Det finns flera sajter som visar fartygstrafiken via AIS live på webben.
AIS, Universal Automatic Identification System, blir allt vanligare även bland fritidsbåtar. Det går till exempel att följa Ola Skinnarmos försök att med ”Explorer of Sweden” ta sig genom Nordostpassagen, som lämnar Stockholm den 15 juni.
I dag är det ett krav att fartyg som följer SOLAS konventionen och är större än 300 ton ska ha en AIS.
Till sjöss är AIS systemet suveränt även för fritidsbåtar och då i synnerhet de som ger sig ut på längre turer, både under natten och i dålig sikt, eftersom det är lätt att hålla koll på fartygstrafiken.
Det finns flera sajter som visar fartygstrafiken via AIS live på webben, vilket kan vara en kul grej för att följa trafiken antingen i närheten av var du bor eller på någon annan plats på världshaven.
Göran Petterson har skapat en egen på www.goranpettersson.se som visar Södra östersjön från sin AIS-mottagare på Hässelmara, Värmdö. Där visas även väder.
”AIS data från min TrueHeading SR-162 laddas upp till MarineTraffic via en NetCom Serial to Ethernet Converter.
Detta är en smidig lösning för den som vill dela med sig av sina ais data utan att behöva ha en dator påslagen 24/7.”, står det på sajten.
För att se hela världens AIS-trafik, se www.marinetraffic.com
Information från Sjöfartsverkets hemsida om hur AIS fungerar:
AIS (Automatic Identification System) är namnet på ett system som gör det möjligt att från ett fartyg identifiera och följa andra fartygs rörelser. Bakgrunden till att systemet utvecklats och införts är att ge tillgång till mera information om fartygen i närområdet än vad som kan erhållas via radar. Till exempel ger AIS fartygens identitet och storlek och detta även för fartyg som befinner sig i radarskugga, bakom öar m.m.
AIS utnyttjar två VHF radiokanaler, där informationen sänds ut i korta ”datapaket” i väldefinierade och synkroniserade tidsintervall. Informationen består av fartygets identitet, position, kurs, fart, heading med mera och sänds med intervall från 2 s upp till 10 s, beroende på fartygets hastighet och manövrer.
Med längre intervall sänds information om fartygets storlek, typ av last och destination. Position, kurs och fart hämtas från samma system som används för fartygets navigation; normalt en GPS/DGPS mottagare. Alla fartyg inom VHF räckvidd kan ta emot informationen via sin egen AIS utrustning. Informationen tas också emot iland genom Sjöfartsverket nät av AIS-basstationer.