Daniels renovering – så gick det sedan!
Nytt skrov, nytt däck, ny akterspegel, ny inredning. Men framför allt en herrejössesmotor som Daniel Fors byggt sjäv. Nu återstår bara testkörningen…
Där, ungefär, lämnade vi Daniel Fors och hans minst sagt omfattande renovering av Smuggler 24:an ”Syster S”.
Det var för 20 månader sedan och sedan dess har han hunnit både sjösätta och provköra båten i inte mindre än två säsonger.
Hamnen.se tar upp tråden på nytt:
Du sade att en toppfart på allt under 55 knop skulle vara en besvikelse. Hur gick det?
– Jag får upp den i 56,4 knop så det är okej men det finns mer att hämta.
En Smuggler 21:a, en 28:a samt Daniel Fors Smuggler 24 in action!
Så vad har hänt sedan vi hördes senast?
– Första sommaren blev hektisk med otaliga testkörningar. Det var mycket som behövde korrigeras. Inte minst utväxlingen i drevet och mycket tid gick åt till att jaga delar från alla möjliga håll – inte minst USA.
Daniel fortsätter:
– Och så satt drevet för högt, bara en sådan sak, men med tiden fick jag fason på det hela.
Motorn – en Chevrolet 383.
Mer att hämta vad det gäller toppfart, säger du? Berätta!
– Smuggler har den lilla egenheten att steglisterna går ända bak till akterspegeln och det begränsar toppfarten men det finns sätt att kringgå det.
Att kapa steglisterna en bit?
– Nej, det är uteslutet. Steglisterna är heliga i Smuggler-kretsar så dem rör man inte. Så är det bara.
Så?
– Ett vanligt trick är att sätta på en så kallad extension box för att få upp nosen. Ett annat är att hitta och/eller modifiera en propeller som gör det jobbet och det senare är vad jag jag planerar att göra härnäst.
– När vi ändå är inne på ämnet så kan jag passa på att avliva myten om att det är vindrutorna på Smuggler-båtarna som trycker ner fören och får dem att vilja gå på nosen.
– Det har vi, eller snarare en kompis, testat genom att köra sin Smuggler både med och utan. Vindrutan påverkade inte anfallsvinkeln. Däremot blev gången oroligare utan vindruta så rutan har helt klart en stabiliserande effekt.
Hur har du använt båten, ja alltså till vardags när det inte bara är rena testkörningar?
Upp med nosen!
– Då har jag den som transportbåt på landet, en ovanligt snabb och stabil sådan. Den går att sitta i aktersoffan och dricka kaffe även i höga farter utan att det känns dramatiskt.
Nästa steg är alltså ”operation få upp fören” – vi hoppas få återkomma för att höra hur det gick med att bättra på toppfarten.
– Absolut!, avslutar Daniel Fors.
Se också:
Smuggler 24 – som ny fast mycket bättre.
Smuggler 24 – gammal klassiker blir som ny.