Brittiska America's Cup-laget testar gränserna...
Det är ett vågspel mellan himmel och helvete när man ska lära sig att hantera ett 75-fot långt monster till segelbåt i hård vind.
När brittiska America’s Cup-laget Ineos tränade manövrar i hård vind utanför sin nya träningsbas i italienska Cagliari häromdagen, var det nära att gå åt pipan.
Den mest kritiska manövern för snabba segelbåtar som planar fram eller för flerskrovsbåtar som flyger på ett skrov, är när de når kryssmärket och ska falla av. Det är ett allt-eller-inget-ögonblick där det inte finns utrymme för tveksamheter.
Alla ombord måste veta exakt vad de ska göra och inget får fela i genomförandet. Ju mer det blåser och ju fortare det går, desto större måste perfektionen i besättningens arbete vara.
Samma manöver på en foilande båt, som därtill är bisarrt stor, är säkerligen vansinnigt mycket svårare.
Så här såg det ut när Brittiska Ineos Team UK tog sig vatten över huvudet häromdagen.
Det som händer när det går illa i en manöver som denna på en 49er eller en mindre flerskrovsbåt är att besättningen flyger av, i värsta fall tar ett varv runt masten, för att till sist landa i vattnet. Båten kapsejsar men kan sedan snabbt rätas upp och segla vidare till nästa race.
Team Ineos har flyttat sin bas från Portsmouth och The Solent till vattnet utanför Cagliari för att få bättre förutsättningar för segling över vintern.
Vad som händer när det går ordentligt överstyr med de nya 75-fotarna, som snart startar i nästa upplaga av America’s Cup, är fortfarande oklart. Men farhågorna om att dramatiken kan bli stor och kostnaderna höga är påtagliga.
Det håller inte minst America’s Cup-veteranen Grant Simmer som deltagit i 11 Cup-kampanjer och vunnit bucklan The Auld Mug fyra gånger med om. Han är nu vd för Ineos Team UK och säger att det man måste räkan med vurpor när man ska lära sig att segla på en foilande plattform i 50 knop.
Riskerna är stora och priset högt.
Grant Simmer, vd Ineos Team UK
– Båtarna är lätta samtidigt som det rätande momentet är enormt, så det är klart att det kan åt skogen och att båtarna kapsejsar, säger han och fortsätter:
– Att något sådant skulle ske väldigt nära starten av America’s Cup skulle göra det otroligt utmanande att komma tillbaka på banan.