Blocket-toppen: ”Va fan får jag för pengarna?”
Oktobers klicktoppar på Blockets båtmarknad sätter ljuset på båtentusiastens innersta väsen. Jakten på det hanterbara, drömmen om det omöjliga. Lite som avancerad skatteplanering, om vi ska knyta an till veckans debatt.
Oktobertoppen i båtklick visar att båtspanaren är 20 procent realist och 80 procent drömmare. På topp 5 finns ett fynd och fyra offshorebåtar (inte offshorebolag) på 40 fot och uppåt.
Kanske tycker vissa annonsklickande lycksökare att denna bjässe av märket Ferretti verkar billig. Men glöm inte bort att det kostar att äga och driva en 19,4 meter lång flybridgebåt.
Om man nu är i yacht-svängen och inte vill köpa sin båt via ett brevlådeföretag på Malta finns det utmärkta alternativ här i norr, av intresset att döma. En Ferretti Altura från 1991, uppgraderad 2015 för 2 565 000 kr. 19,4 meter med fem kabiner, så även revisorn får plats. Därtill påstås den klara 34 knop på topp. Knappast en ekonomiskt fart!
Baltic 41 liknas av säljaren vid Grand Banks. Den är byggd på Dockstavarvet i Norrland som mest är kända för att bygga yrkesbåtar av stridsbåtkaliber.
Nästa ”feting” är en Baltic 41:a från tidigt 80-tal. Den beskrivs som en båt i Trawlerklassen. Det modesta priset 645 000 kr är begärt. Det behöver man ju inte ens yrka avdrag för.
Med tre MTU-dieslar med 16 cylindrar vardera så kan Sunseeker Predator 108 ta dig relativt snabbt från a till ö. Den drar 950 liter i timmen i marschfart och tanken rymmer 11 000 liter.
Tredje värstingen på listan är en utmanande historia som man kanske inte ska lägga till med i närheten av taxeringsutövande tjänsteman om inte alla papper är klara. Sunseeker Predator 108 är en nätt 30-metershistoria som ligger i Finland och väntar på nästa kapten. Priset, 4 950 000 EUR, ex moms.
Den må vara från 2001 men kanske levererar denna Princess 52 en del fräschör ändå. Bara att åka till Finland och göra en bedömning!
Även den fjärde båten på temat ”ta-mig-härifrån-båtar” säljs från Finland. Så även här kan man känna sig som det elitskikt som köper sin yacht i främmande hamn, men utan att vare sig lämna Norden eller förekomma i Uppdrag Granskning. Det är en Princess 52 för 3 350 000 kr. Två Volvo Penta D12 som gått 850 timmar.
Den som är på jakt efter ”mycket båt för pengarna” borde sikta in sig på en segelbåt. Denna Javelin 30 är ett exempel i mängden.
Nu kommer vi till den näst mest klickade båtannonsen i oktober och då är det dags att ställa den numer klassiska frågan: ”Va fan får jag för pengarna?”.
En brittisk Javelin 30 segelbåt för 15 000 kr. Den försvann lika snabbt som en skatteåterbäring i december, men 13 000 hann klicka på den, vilket föranledde ägaren att skriva: ”Grattis till dig som slog till och köpte båten. Du gjorde en kanonaffär!!!!!!!! ”Lycka till alla ni andra som sett min annons med erat båtköp.”
De 12 999 som blev snuvade på Javelin 30:an behöver inte oroa sig. Det har sällan varit så billigt att bli segelbåtsägare som nu. I prisklassen ”bortskänkes” och upp till 30 000 kr finns det drygt 200 segelbåtar av varierande kvalitet. Så fråga dig: ”Va fan får jag för pengarna?” och ge dig ut på fyndjakt bland båtannonserna.
Ett litet tips på vägen dock: Även om båten i princip är gratis så kan det vara läge att anlita en besiktningsman för att se vad det skulle kosta att få den i bra skick.
Här är en samling av olika försäkringsbolags råd till segelbåtsköpare:
Kolla servicedokumentation för båt och motor.
CE-märkning. Båtar byggda efter 1998 ska vara CE-märkta, icke CE-märkta båtar har ett lägre marknadsvärde.
Båten ska inte vara övermotoriserad.
Kolla skador på skrov, steglister, genomföringar, motor, interiör.
Lukt i båten, kan vara mögel, eller fel på toaletten.
Är det säljarens båt eller finns det några oklarheter kring ägandet.
Läs också:
Svenska båtköpare är farligt godtrogna