Bavaria Vision 40
Första intrycket av den nya Bavaria 40
En av de första Bavaria Vision 40 har kommit till Norge. Hamnens norska kollega Seilas fick som första båttidning ta en titt ombord. Vision serien ska lyfta Bavaria till en ny högre nivå. Dessa båtar är bättre utrustade och mer påkostade än Bavarias Cruiser serie. Vi har fått inspektera 40 fotaren, den minsta av en serie av tre.
Första intrycket av den nya Bavarian.
En av de första Bavaria Vision 40 har kommit till Norge. Hamnens norska kollega Seilas fick som första båttidning ta en titt ombord.
Vision serien ska lyfta Bavaria till en ny högre nivå. Dessa båtar är bättre utrustade och mer påkostade än Bavarias Cruiser serie. Vi har fått inspektera 40 fotaren, den minsta av en serie av tre. Det första intrycket är att designteamet J&J i Slovenien som står bakom alla Bavaria modeller har gjort ett bra jobb. Likheterna till Cruiser serien är slående, men sidorutorna skapar mer linjer än de vanliga ventilerna på Cruising serien. Den nya Vision påminner lite om de nya Shipman båtarna som designteamet också står bakom.
På däck
Vision har fått en ny badplattform, en slags utbyggnad i aktern som ger en särprägling. En ide som jag tippar kommer att synas på fler båtar. Sittbrunnen är bred, och påminner om 42 Cruisers. Sittbrunnsbordet är nu mer tillverkat av glasfiber med teakfaner i stället för massivt teak. Styrplatsen är grund, men båtens bredd gör att den voluminös.
Smidig badplattform
Bavaria har valt att dra skot och fall skymda genom däck och sittbrunn. Det gör det mer prydligt. Spinnakervinschar är numer standard. Dessa är bra även för att använda till storskotet om man seglar ensam. Masten på Vision är framflyttad i förhållande till 42 Cruiser. Det ger ett mer lätthanterligt försegel viket en vanlig familj brukar uppskatta.
Också den främre ankarboxen har fått ett lyft. Som standard ingår vinsch och boxen har en avskild del för kättingen. Luckan till boxen är asymmetrisk så att man kan ha spinnakerbom för gennakern permanent på däck och ändå kunna öppna luckan.
Vision har en teak list runt däcket vilket är mycket
elegant.
Under däck
Rymligheten under däck är överraskande stor. Helt klart den största 40 fotaren jag har klivit ner i. Den verkar större en 42 Cruiser, trots att även den imponerar. De stora rutorna ger naturligtvis en visuell känsla som förstärker rymligheten. Båten har fått en ny klädsel, en ljus beige färg som ger ett exklusivt intryck.
Förpiken påminner om 42 fotaren, men är nog ett hack mindre. Under kojerna har det tillkommit nya stora lådor. Det är på tiden. Salogen har en traditionell layout som har fler sittplatser än Bavarias flaggskepp på 50 fot.
Navigationsbordet är placerat framför båtens enda toalett på styrbords sida. Den stjäl lite plats från styrbords soffa vilken annars kunde ha används som sjökoj. Toaletten har ståhöjd vilket gör att du kan duscha lika bekvämt som hemma. Här finns mycket ljus och speglar vilket imponerar.
Vision har ett mycket bra pentry. Här finns som standard väl tilltagna frys- och kylboxar. Pentryt har också gott om både lådor och skåp.
Rikligt med ståhöjd. Vår reporter Atle C Ström är 1,85
Akterhytten har en standard lösning, men volymen är större tack vare skrovets större bredd och överbyggnadens höjd.
Vi tycker att Bavaria har lyckats mycket bra med sin nya Vision serie. Tyvärr har vi inte provseglat än.
Fakta Bavaria 40 Vision
Konstruktion: J&J Design
LOA: 12,70m
Längd skrov: 11,99m
Bredd: 3,99m
Djup: 1,75m Std / 2,10m tillval
Depl: 8 200kg
Ballast: 3 260kg
Segelyta: 98kvm
Motor Penta: D2-40, 40 hk
Bränsletank: 210 liter
Vattentank: 360 liter
Kabiner: 3
Bäddar: 6
Ca pris: 1 555 000 SEK ink moms